Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-08, 14:34   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Milfrid: Det er OFTE man har behov for å beskrive hvordan noen ser ut. Eller lyst til for den del. Når man skal fortelle en historie om noe som har hendt, så er det å beskrive menneskene som var til stede en viktig del av å tegne et bilde i hodet på tilhøreren.

Og noen ganger trenger man å forklare hvem man snakker om: "hun med kjempelangt lyst hår og veldig smal figur", "pappaen til xx i barnehagen. Han som er nesten to meter høy og sikkert av afrikansk opprinnelse. Veldig mørk". Eller rett og slett: "Han er svart" eller "hun er rødhåret".

Å si at noen er "svart" eller "brun" eller "melkehvit" er da ikke det spor annerledes enn å si at noen er "brun i huden"?

Er vi uenige Jeg skrev jo klart og tydelig(vis ikke...) at jeg mener at det er helt ok å beskrive noen med hudfarge, når det er behov for å beskrive dem. Det jeg ikke ser behovet for å er å inkludere hvor de muligens, kanskje kommer fra i beskrivelsen. Og at det derfor ikke er noe problem at man ikke kan si om en brun/svart person er afrikaner eller ei. I de aller fleste tilfellene er det uinteressant. Det som kan være interessant er hvilket land noen er fra. Men det er stort sett dønn umulig å se hvilken land noen er fra.

Si gjerne at mine unger er brune i huden, det er de! Men ikke kall dem neger. Det er negativt og feil . Hvis noen skulle beskrive mine barn uten å vite noe om dem, ville det være feil å si "h*n negeren", men det ville være helt ok å si "hun gyllenbrune" etterfulgt av feks med halvlangt hår, eller "han gyllebrune med de store krøllene". Hvis de er innenfor synsrekke så kan man jo beskrive dem med klærene de har på, slik man ofte gjør med vestlig utseende unger der alle har omtrent samme hud og hårfarge, og det ikke nytter å si "hun hvite, blonde" .

Poenget mitt er at man klarer svært ofte å skille fra hverandre hvite barn uten å gå veldig inn i hudfargen, og sånn sett burde det være mulig å skille brune barn fra hverandre også uten å gjøre det, selv om jeg innser at det er enklere å velge den løsningen .

Men som sagt, jeg ser ikke problemet med at noen omtaler mine unger som noe de er - brune - så lenge det er en helt nøytral beskrivelse med et formål. Problemet oppstår når det blir veldig fokus på hudfarge, og den brukes som noe negativt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.