Sv: Takhøyde i forum
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Hva legger du i "negative utsagn mot mørkhudete mennesker"?
Det er langt fra alt som er positivt med norsk innvandringspolitikk, men takhøyden på forumet er selvfølgelig avhengig av hvordan man ønsker å debatere temaet. Å diskutere hva som er årsaken til at innvandrere er overrepresentert i kriminalstatistikken er det mer enn takhøyde for her inne. Starter man tråden "Hvorfor er innvandrere så kriminelle?" tror jeg man vil oppleve en helt annen takhøyde. Man kan lese mye mellom linjene basert på hvordan noen ordlegger seg. Når du selv bruker mørkhudede som en samlebetegnelse synes jeg du har en usedvanlig klønete måte å uttrykke deg på, og dette kan tolkes i en retning som det er, og bør være, lav takhøyde for.
Jeg la ikke noe spesielt annet i det enn det det står. Det var et eksempel. Selvøflgelig kommer det an på hvordan man ordlegger seg i en diskusjon, såpass skjønner jeg også.
Og ja, jeg kan nok være klønete til å uttrykke meg. Er ikke like flink som enkelte andre her inne. Å hoste opp et ord som beskriver mørkhudete mennesker er jammen ikke lett. Noen blir fornærmet uansett. Mørkhudete, innvandrere (kan jo være hvite), fargede, benevne nasjonalitet (der er jeg grønn) osv.
Dette er f.eks et område jeg nesten ikke tør snakke om, for jeg føler det er lav takhøyde når det gjelder dette temaet. Jeg mener ikke noe vondt i mine uttaleleser, og likevel føler jeg at jeg nå må forsvare og forklare meg.