|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
intro
|
Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg er kanskje i et slikt grenseland hva tilknytning angår, da jeg har arvet bunaden til min kjære svigerbestemor. Det betyr at mannen er fra området - men ikke jeg. Tradisjonelt sett er vel dette godt nok, men det er sikkert noen som mener at det ikke holder. Jeg synes uansett det er veldig hyggelig å bruke bunaden, både fordi den tilhørte en person jeg satte veldig høyt og fordi flere av damene i mannens familie har den samme. Det gir meg tilhørighet. At moren min er fra samme fylke, bidrar også til at jeg føler meg hjemme i bunaden.
|
|
|
|
#3 |
|
Unik
|
Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Eg meiner ein må ha ein viss tilhørighet. Eg sjølv har bunad herifrå. Samme har mammaen min, tantene mine og kusiner. Eine fetteren min og broren min har og bunad herifrå.
|
|
|
#4 |
|
tankefull
|
Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg mener nok at man bør ha en viss tilknytning til bunaden man velger. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off; Hvem har rett til å bære de forskjellige bunadene?Jeg har Hardangerbunad fordi mormor er derfra, hennes mor sydde Hardangerbunader til sine barn og barnebarn. Ergo har mamma vokst opp med denne bunaden, og det har vært naturlig for henne å føre den arven videre til meg (og min søster). Snuppa bruker Hardangerbunad med bringklut, belte, kyse og forkle fra min mors barnebunad.
|