Sv: Skrytetråd II
Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.
zol - eller noen andre med kompetanse - jeg har kjøpt garn men ikke mønster. Kan du gi en kjapp forklaring på hvordan man får til "eskimohalsen"? Altså hals og ermer?
Eskimohals? Ah - du mener på vest/kjole/tunika? Har lånt vekk boka men kan ta det på det jeg husker. Legg opp 90 masker (strl 9-12 mnd), strikk tre riller inkl første knapphull. Så strikker du 12 pinner rett/vrangt mens du øker 50 masker jevnt på første omgang.
Strikk 2 pinner rett, inkl knapphull, øk så 60 masker. Fortsett som over etter økning, to pinner rett og tredje knapphull. Øk siste gang 70 masker og fortsett med 12 pinner rett/vrang.
Avslutt med 5 pinner rett.
Deretter det noe felling midt i som skal bli ermer. Mener å huske jeg strikket 40 masker, felte 55, så strikket 80 også felte 55 igjen. Sjekk om det stemmer med antall masker når du kommer så langt.
Etterpå strikker du bare rundt og rundt - øker 6 masker under ermene til vest eller øker 30 masker jevnt rundt for kjole.
Ikke nøyaktig oppskrift, men en slags fremgangsmåte? Om du trenger nøyaktig oppskrift tror jeg du må satse på noen andre enn meg 
|