Sv: Kjipe mødre (Dagens Næringsliv)
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Jeg tror det som provoserer meg mest er at man ønsker å fjerne den enkelte families valgfrihet, og at argumentet som ofte brukes er at "dette passet jo så fint for meg, så da må jo alle andre kunne slå seg til ro med denne løsningen." Jeg er mot, mot, mot å dytte de løsningene som fungerer bra for meg ned over ørene på andre. Selv om det fungerer supert for meg, så betyr det jo ikke at det fungerer super for andre.
Jeg respekterer at folk er provoserte og stekt uenige i forslaget om tredeling av fødselspermisjonen. Jeg synes allikevel at du med denne argumentasjonen er rimelig nedlatende og undervurderer de som mener noe annet enn deg, ved å antyde at de er egosentriske og ikke ser forbi sin egen navle. Jeg er for en tredeling av permisjonen. På veien må faktisk jeg ofre noe, det er ikke slik at de som er for en tredeling har en familiesituasjon som tilsier at dette bare blir lett som en plett. På samme måte antar jeg at ikke alle som er i mot ordningen vil få store praktiske og økonomiske problemer som resultat av en tredeling. For veldig mange tror jeg at det er snakk om grunnleggende verdisyn, og ulikheter i forhold til hvilke verdier man setter høyest. Jeg personlig tror at det på et overordnet og samfunnsmessig plan vil lønne seg med en tredeling av fødselspermisjonen. Jeg mener at målet helliger middelet, og at barna er de som kommer til å nyte aller best av dette. Andre får lov til å mene noe annet.
Er det noen som har mer inngående informasjon om foreløpige resultater av foreldrepermisjonsordningen på Island, eller er det for ferskt enda? Har fødselsantallet gått ned? Tar pappaene permisjonen sin, eller står fedrenes del av permisjonen "ubrukt"? Sier mødrene opp jobbene sine? Har sykefraværet økt? Dette synes jeg hadde vært interessant å vite litt mer om.
En ting til jeg er litt nysgjerrig på er hvor mange av de som tar ut foreldrepermisjon i Norge per i dag som tar den ut med 80% lønn versus 100% lønn. Noen som vet det?