Sv: Roter du i klesbutikker?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Dette er en holdning som jeg ikke skjønner: du er ansatt i butikken og disse menneskene er kundene dine. Hvorfor reagerer du på at de forventer at du gir dem service? Selv på billige restauranter er det en selvfølge at kelneren tar av bordet og dekker på til nestemann. Hvorfor forventer butikkpersonale at kundene deres skal rydde opp etter seg selv? Og hvorfor stå som et spørsmålstegn når kundene forventer service? Hvilken type butikk er det du jobber i egentlig?
Å bli behandlet høflig, med respekt og på en hyggelig måte, det synes jeg absolutt man kan forvente når man jobber i butikk, men å forvente at kundene gjør ryddejobben for seg, det skjønner jeg ikke hvorfor man gjør. (Jeg skjønner godt at det er hyggelig at de gjør det, men jeg skjønner ikke at det skal være forventet.)
Og jeg har jobbet som renholder, så jeg vet hvor irriterende det er når noen åpner den store glassdøra ved å legge hånden midt på glassflaten i stedet for å bruke dørhåndtaket, slik at det blir et digert fettmerke der hvor jeg akkurat har brukt en evighet på å få
det skinnende rent. Ja, det var irriterende, men jeg forventet ikke at folk skulle vaske glasset etter seg likevel.
Jeg jobber ikke i butikk, men har likevel forståelse for at butikkpersonellet foretrekker å bruke tiden sin på salg og kundebehandling fremfor å rydde opp etter en masse late mennesker som tror det bare er å slenge fra seg klær overalt. Mora-deres-jobber-ikke-her, og selv om du ikke gir menneskene som går inn og ut døra en klut for å tørke bort sine egne fettflekker, kan du håpe og oppfordre dem til å åpne døra ved hjelp av dørhåndtaket.
Jeg trenger ikke sette det på spissen en gang, jeg skjønner bare ikke hvordan man kan unnlate å rydde etter seg i en klesbutikk. Sjekker jeg ut klærne på bordet, tar jeg opp det øverste plagget og bretter det ut, slik at jeg kan se hvordan plagget ser ut. Liker jeg det jeg ser, blar jeg meg gjennom bunken uten å krølle til klærne, men for å se etter riktig størrelse. Og alvorlig talt, jeg slenger ikke det øverste plagget i hendene på den ansatte skulle hun tilfeldigvis befinne seg i nærheten. Jeg legger det pent sammen, så får hun heller gjør det om igjen hvis det skulle være nødvendig.