Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om julegavenes innhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-07, 11:57   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om julegavenes innhold

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg har tenkt litt, og må korrigere meg selv.

Og kanskje er det her årsaken til min feilkobling ligger. Når ungene har rommene stappfulle av unyttige leker og ubrukelige ting - da må det på ett eller annet tidspunkt ha oppstått overforbruk. Noen har på ett eller annet vis skaffet alt dette unyttige og ubrukelige. Der ligger overforbruket.

Hos oss er det sånn at vi lesser ikke ungene ned med morsomme og unyttige ting gjennom hele året, for så å kjøpe ny dyne til jul. Vi gjør motsatt. Vi kjøper dyner når det trengs, dress når den gamle er for liten - og så kjøper vi leker og bøker og "det lille ekstra" (som rosa paljettgenser) til jul eller bursdag.

Poenget kan vel like gjerne være at man ikke ønsker et rom fullt av plastræl og unngår det ved å sørge for at endel av gavene er praktiske? Min datter får sjelden leker og unyttige ting av oss. Nesten aldri faktisk. Det eneste jeg ikke har høy "trenger vi dette"-terskel på er hobbysaker som hun forbruker og bøker.

Vi har ganske mye familie og venner som kjøper gaver til Vesla både jul og bursdag, og de to dagene er nok til å fylle opp rommet hennes med ting hvis vi ikke begrenser det. Jeg ser det som at vi forebygger overforbruk ved å styre julegaveønskene i retning av noe nyttig. Heldigvis setter hun stor pris på å få nyttige gaver også. Vi oppfordrer også all familie til å kjøpe en gave hver for å begrense pakkemengden på julaften.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:06.