Sv: Når er det "lov" å pynte treet?
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Selvsagt er det det, jeg blir bare litt irritert når folk misforstår og misforstår (som Bina som tror vi sitter her og feirer julaften midt i desember) og tror jeg ikke kan datoer. Men man kommer kanskje bare litt naturlig i forsvar når noen "angriper" tradisjoner man har sett på som det ultimate siden man var en neve stor, jeg er nok bare teit. Bør heller bare holde meg unna denne tråden, kjenner jeg.
Iset, la meg minne om hva du selv har skrevet i tråden:
Sitat:
Jeg synes rett og slett julen er over etter 2. juledag, da tenker jeg ikke jul lenger. Det er tiden NÅ som er "jul" for meg, og heldigvis er samfunnet også lagt opp slik at det er jul i hele desember (takket være handelsstanden og psyke folk som meg, som pynter fra 1. desember, fysj). 
Sitat:
Hele desember er forresten jul for meg. Jeg er ikke kristen så jeg tenker ikke avdent, jeg tenker førjulstid. Og herunder hører all pynten til, også juletreet. Det er førjulstiden som er jul for meg, ikke bare de 2-3 dagene etterpå (etter 2. desember er jeg jo drittlei).
Sitat:
Jeg pynter treet midt i desember, for jeg HATER å ha julepynt oppe etter 2. juledag (pleier å la det stå til 1. januar, motvillig). Så for å kunne nyte det lengst mulig vil jeg ikke vente til lille julaften, det blir latterlig få dager å ha tre, stakkars vesla (og stakkars meg). Skal ta opp treet om halvannen uke, ca. Vi gleder oss!!
Hva andre mener driter jeg i, selvsagt. De som pynter treet lille julaften har det som regel stående til januar, det har ikke vi.
Sitat:
Fordi noen av oss ser på hele desember som jul? Jeg kaller det førjulstid, ikke advent, og for meg innebærer førjulstiden både nisser, juletre, julelysestaker og annen pynt, gløgg, pepperkaker og alt som hører med. Etter 2. juledag er det ikke lenger jul for meg, da er det over og jeg bare gleder meg til sommeren. Jeg orker ikke å ha hele huset fullt av julepynt i januar, da er det ikke koselig lenger.
Du har gjentatt og gjentatt: for DEG er det jul fra 1. desember til 24. desember.
Og nå syns du det er rart at noen av oss oppfatter at du feirer jul på forskudd? Det er jo akkurat det du gjør - siden julen altså rent faktisk starter 24. desember.
|