Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere
Så fint at du startet en tråd om dette Monsoon - for den fikk meg til å tenke, samt at alle de herlige FP-damene kommer fram med så mange gode innspill og tanker.
Først må jeg nesten "forsvare" vår variant:
- felles pakkekalender - noen dager en til hver (typisk i helgene), noen dager aktivitet (bakedag, tur, badekveld, juleverksted ol.)
- liten familie - ungene får ikke mange gaver på julaften, dessuten blir det rett og slett for mange selve julekvelden
- jeg samler opp gjennom hele året - de kunne godt ha fått det PC-spillet i sommerferien, men jeg har altså ventet til nå...
Vi ønsker nok å videreføre vår variant (ja vi samarbeider om den selv om vi ikke bor sammen), men jeg kommer helt klart til å legge inn noe ala Stompas variant med penger. Både penger de kan gi bort og penger de kan spare og ha til litt julegaver selv. Opplegget i år er ikke fastere lagt opp enn at det kan vi kjapt få til å ordne allerede denne gangen.
Så til det mer prinsipielle som kom opp mot slutten av tråden ang. om dette likevel er med på å "ødelegge" julaften. Der er jeg veldig usikker. Jeg vil tro at flere gaver gjennom hele året er med på å "ødelegge" stemningen på julekvelden i like stor grad. Er det ikke forbruket vårt generelt som er med på å gjøre ungene blaserte og storforlangende?
Jeg tror jeg vil holde på adventskalenderen slik den er, men satse enda mer på de enkle hverdagsaktivitetene og på den delen av julebudskapet som går ut på å dele med andre. En mer gjennomført variant av det må komme til neste år, derfor håper jeg vi kan hjelpe hverandre med å utvikle et bra "konsept" for dette i oktober/november neste år! Jeg kommer tilbake til saken!
|