Sv: Boikott Israel
Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.
Hvis alle grensekontrollene skyldes frykt for selvmordsbombere, hvorfor holder de da tilbake barn, skoleelever, syke og gravide?
Det gikk noen veldig interessante programmer på NRK2 i går, som handlet om terrorisme. Ett av temaene som ble diskutert var hva det er som gjør folk til terrorister, og konklusjonen var at hvem som helst kan bli terrorist. Det kommer an på gruppetilhørighet (en noe forenklet beskrivelse av det som ble sagt).
Jeg skal ikke påstå at grensekontrollene ikke oppleves som overgrep av de som utsettes for dem, ei heller at frykten rettferdiggjør den type oppførsel som grensevaktene viser. Men det er faktisk ikke mulig å luke ut en terrorist på grensen, da de kan være hvem som helst i mengden.
Jeg tror dessuten det er viktig å huske på at konflikten mellom Israel og Palestina på mange måter uttrykker en større verdenskonflikt – nemlig konflikten mellom det ”kristne” Vesten (USA) og det ”muslimske” Midt-Østen. Det er en kulturkonflikt som har pågått i over tusen år allerede. Jeg tror ikke det finnes noen enkel løsning på denne konflikten, nettopp fordi jeg ikke egentlig tror at noen av partene er villige til å inngå de nødvendige kompromisser. Men, selvfølgelig, det er viktig at man ikke gir opp.
|