Sv: Barnehageansatte og kurs i påkledning?
Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.
Dette gjør at barnehagens oppgave er adskillig mer enn "å passe barn".
Det er klart. Men man tolker litt i verste mening om man opplever et forslag som dette som en "nedvurdering" av alt det andre barnehagen driver med, synes jeg. Det er naturlig at man er spesielt opptatt av et område man selv har problemer med, men det betyr ikke at man synes alt annet er uviktig, bare at man kanskje selv ikke er så engasjert i det.
Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.
Påkledning handler mer om sunn fornuft og er ikke noe man behøver å være pedagog for å ha en forståelse for. Intern opplæring er mer fornuftig for personalet i barnehagene normalt består av flere assistenter/ufaglærte enn av pedagoger.
Et konstruktivt forslag, ja - mye bedre. Jeg er forsåvidt enig at påkledning mye dreier seg om sunn fornuft, men som vi ser i tråden, hender det at både foreldre og ansatte kan se ut til å ha litt lite av akkurat dette på enkelte områder. Og noen må jo ha ansvaret for å kunne dette, og for å sørge for at resten av personalet også lærer det (og gjerne for å informere foreldrene litt også når det trengs). Det er vel vanligvis førskolelærere som er styrere og avdelingsledere og slikt i barnehager, og dermed synes jeg det er lett å se for seg at dette ansvaret må ligge hos dem. (Det er egentlig lett å se mange paralleller til ernæring og matlaging her, synes jeg - dette har heller ingenting direkte med pedagogikk å gjøre, og man vil gjerne tro at det holder å basere seg på sunn fornuft, men erfaringen viser at mange foreldre sender med barna dårlig mat, og at det finnes mange barnehageansatte som gir barna mye kjeks og saft og søtsaker.)