Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Lapskaus i barnedåp?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Lapskaus i barnedåpselskapet?
Ja, det syns vel alle er kjempegodt! 42 43,75%
Nei, ville heller valgt noe mer delikat! 41 42,71%
Lapskaus er ulekker restemat! 13 13,54%
Deltakere: 96. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-07, 14:59   #1
Left
Passiv

Standard

Sv: Lapskaus i barnedåp?

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Hjemmelaget lapskaus er nydelig mat, så det syns jeg godt du kan servere. Hva andre syns er vel forresten uvesentlig.

Jeg tror jeg ville byttet ut flatbrødet (som jeg pleier å servere til lapskausen, med et lekkert hjemmelaget brød (brytebrød, urtebrød o.l).

Samme her.
I minstes dåp hadde vi sodd - trøndermat - med masse deilig kjøtt i, og hjemmebakt flatbrød (fra bakern riktignok, men litt bedre enn kolonial-flatbrød)
så det kan du meget vel servere.

Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 15:07   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Samme her.
I minstes dåp hadde vi sodd - trøndermat - med masse deilig kjøtt i, og hjemmebakt flatbrød (fra bakern riktignok, men litt bedre enn kolonial-flatbrød)
så det kan du meget vel servere.

Åhh nam, trøndersodd er sinnsykt godt!

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 15:09   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lapskaus er veldig godt. Hadde blitt glad om jeg hadde fått det i barnedåp.
Mye bedre enn cabaret og røkelaks og annet moro fra ett standard koldtbord for å si det sånn

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 15:10   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Lapskaus i barnedåp?

Ja, det kan du vel servere, så enkelt og godt da!
Ordentlig lapskaus selvsagt, med mye godt kjøtt og grønnsaker, og ikke fra boks, men det sier seg selv antar jeg.
Også ville jeg også byttet ut flatbrødet med noe hjemmebakt, grovere brød.
(og ja, mye bedre enn foreks. cabaret fra koldtbordet )

Øl til lapskaus?
Det høres bare rart ut i mine ører.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 15:13   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Lapskaus i barnedåp?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Øl til lapskaus?
Det høres bare rart ut i mine ører.

Gjør det? De fleste sånne "gammeldagse" norske middagsretter passer best med øl (og gjerne akevitt) til, synes jeg - lapskaus, sodd, fårikål og slikt. Hva pleier du å drikke til?

Gammel 12-11-07, 15:17   #6
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Lapskaus i barnedåp?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gjør det? De fleste sånne "gammeldagse" norske middagsretter passer best med øl (og gjerne akevitt) til, synes jeg - lapskaus, sodd, fårikål og slikt. Hva pleier du å drikke til?

Akevitt

Eh, vann?
Jeg er en vanndrikker, vann er best året rundt elns.
Jeg drikker svært sjelden noe annet, og hvis jeg skal drikke øl er det vel ikke akkurat til lapskaus/fårikål el. som hadde vært min første tanke nei..

Gammel 12-11-07, 15:26   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Lapskaus i barnedåp?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg er en vanndrikker, vann er best året rundt elns.
Jeg drikker svært sjelden noe annet, og hvis jeg skal drikke øl er det vel ikke akkurat til lapskaus/fårikål el. som hadde vært min første tanke nei..

Nei altså, liker man ikke øl og akevitt, så drikker man det naturligvis ikke til fårikål heller. Vann passer til det aller meste, det er jeg enig i. Men jeg er som sagt vant til at et glass "passende alkohol" er en naturlig del av en festmiddag - rødvin til biff, hvitvin til sjømat, øl og akevitt til julemat og en del andre tradisjonelle norske retter.

Gammel 12-11-07, 15:27   #8
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Lapskaus i barnedåp?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei altså, liker man ikke øl og akevitt, så drikker man det naturligvis ikke til fårikål heller.

Jeg liker øl, men det har aldri slått meg at det passer til verken lapskaus eller fårikål før, og det har tydeligvis ingen jeg kjenner heller, for jeg har ikke fått det servert heller

Gammel 12-11-07, 18:50   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde virkelig begynt å lure om jeg fikk lapskaus i barnedåp. Virkelig.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 21:22   #10
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bare lurer litt på om de som overhodet ikke kunne tenke seg lapskaus i en barnedåp/navnefest kommer fra finere familier?

Har det noen sammenheng fra hvilke kår man er ifra?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 21:23   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Skulle tro det henger sammen med hva man er vant til, i alle fall - det gjelder vel alle typer tradisjoner.

Gammel 12-11-07, 21:35   #12
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Bare lurer litt på om de som overhodet ikke kunne tenke seg lapskaus i en barnedåp/navnefest kommer fra finere familier?

Kjem nok ikkje frå finare kår, nei

Men har lurt på om det har med geografisk tilhøyrighet å gjere

Og berre sånn for ordens skuld: eg hadde ikkje stussa på å få servert lapskaus i barnedåp el.l., men eg hadde ikkje servert det sjølv.

Gammel 12-11-07, 22:13   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er arbeiderklassebarn og syne lapskaus er hverdagsmat. *bidrar til statistikk*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 22:18   #14
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lapskaus hadde vært fine greier å få i dåp. I bryllup og for den del.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:45.