Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 21:07   #81
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Grunnen til at jeg ikke synes pølser er et godt måltid ligger vel egentlig like mye i tilbehøret. Det irriterer meg litt at så mange synes barn skal og bør tilbys pølser i selskaper hvor de voksne får nydelig middag, koldtbord eller annet snadder, og jeg oppfordrer som regel vesla til å også smake på resten av maten. Det var litt morsomt da vi var i et selskap forrige uke, da valgte hun rakfisk fremfor wienerpølser.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 21:10   #82
Sildre
Endelig på vei oppover!

Sildre sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

En liten avsporing:
Hvor kommer egentlig ordet pølse fra? Det er da et heller merkelig ord, når man tenker etter ... ?

Gammel 23-10-07, 21:14   #83
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Grunnen til at jeg ikke synes pølser er et godt måltid ligger vel egentlig like mye i tilbehøret. Det irriterer meg litt at så mange synes barn skal og bør tilbys pølser i selskaper hvor de voksne får nydelig middag, koldtbord eller annet snadder, og jeg oppfordrer som regel vesla til å også smake på resten av maten. Det var litt morsomt da vi var i et selskap forrige uke, da valgte hun rakfisk fremfor wienerpølser.

Ja jeg synes også pølser er kjedelig bursdagsmat, så i veslas fireårsdag nå nylig, laget jeg ei svæær gryte med hjemmelaget lapskaus (med pølser ) og masse grønnsaker. Ungene spiste masse.

Gammel 23-10-07, 21:33   #84
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

En bitte liten avsporing.
Var på Ica og skulle ha pølser (ikke så ofte vi spiser det, men det hender). Skulle spørre betjeningen om de hadde smakt pølsene (var et merke jeg ikke hadde smakt før).Ingen i ferskvare disken spiste pølser (4-5 stykk og alle var over 40).
Mange som er litt "eldre" og som kanskje ikke har en travel hverdag og der ungene har flyttet ut synes vel det er greit å ikke spise pølser (fordi de velger andre ting til middag).

Så til saken: kan dette være tilfelle hos disse slakterne som ikke spiser pølser?
At de ikke spiser pølser fordi de velger andre ting å spise, heller enn at de ikke spiser fordi de vet hva som er inni?

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 21:38   #85
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Pølser er ikke søppelmat i mine øyne, men det er ikke favorittmaten min, jeg er ikke så glad i smaken (både dyre og billige varianter). De pølsene jeg liker best er dampamorr som kommer i salg rundt juletider.
Gutten min kan spise pølser i bøtter og spann. Og siden han ikke spiser annet kjøtt (som han får tilbud om), synes jeg det er bedre at han spiser pølser enn bare poteter og gulerøtter til middag.

Gammel 23-10-07, 21:44   #86
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pølsene i dag er jo mye "renere" enn de var før.
I min farmors glanstid brukte de ALT (jeg har ei kokebok av Henriette Schjønberg Erken, husker ikke om navnet er helt rett skrevet men, og der er det oppskrifter på det aller meste du finner i et dyr altså!)
Får litt inntrykk av at de bare kverna opp det de hadde av rester etter slakting, og med litt krydder og fett ble det så bra så.
Nå sier vel produsentene selv at det er mye rent kjøtt i pølsene.
Og når jeg tenker meg om, jeg tror jeg heller spiser tarm enn plastikk.

Gammel 23-10-07, 21:46   #87
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forresten er jeg ikke noe glad i pølser selv, men både ungene og mannen elsker det.
De pølsene jeg liker best er de der lyse julepølsene som sikkert allerede er i butikken, og norske sosisser! Utrolig godt sammen med julematen.

Gammel 23-10-07, 21:48   #88
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Er ikke kylling- og kalkunpølser bedre enn vanlige pølser?

Gammel 23-10-07, 21:50   #89
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

De pølsene jeg liker best er de der lyse julepølsene som sikkert allerede er i butikken, og norske sosisser! Utrolig godt sammen med julematen.

Marsipanpølser? De er egentlig ikke til å steke, altså!

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 21:51   #90
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Pølser er ikke søppelmat i mine øyne, men det er ikke favorittmaten min, jeg er ikke så glad i smaken (både dyre og billige varianter). De pølsene jeg liker best er dampamorr som kommer i salg rundt juletider.
Gutten min kan spise pølser i bøtter og spann. Og siden han ikke spiser annet kjøtt (som han får tilbud om), synes jeg det er bedre at han spiser pølser enn bare poteter og gulerøtter til middag.

Der ville jeg gjort det annerledes. Hadde ikke mine barn likt kjøtt hadde de ikke fått tilbud om pølser. Da hadde det heller blitt veggis-style.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 21:53   #91
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Der ville jeg gjort det annerledes. Hadde ikke mine barn likt kjøtt hadde de ikke fått tilbud om pølser. Da hadde det heller blitt veggis-style.

Jeg hadde heller ikke introdusert pølser.

Gammel 23-10-07, 21:53   #92
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen som vet noe om innhold/sunnhetsgraden på kylling/kalkunpølser altså? De er i allefall veldig billige...

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 21:55   #93
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Ingen som vet noe om innhold/sunnhetsgraden på kylling/kalkunpølser altså? De er i allefall veldig billige...

Jeg synes faktisk smaken på de er bedre enn på vanlige pølser, så jeg pleier å spise en sånn når vi griller. De er litt sterke og smaker noe, i hvert fall.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 22:01   #94
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjekket om et søk på "pølsevev" ga treff på denne tråden. Det gjorde det ikke, men nå er det fikset. :vaktmesterwannabe:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 22:25   #95
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes faktisk smaken på de er bedre enn på vanlige pølser, så jeg pleier å spise en sånn når vi griller. De er litt sterke og smaker noe, i hvert fall.

Jeg har fått helt avsmak på kalkun/kyllingpølse etter at det gjentatte ganger har knasa i brusk når jeg har spist det.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 23:28   #96
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Marsipanpølser? De er egentlig ikke til å steke, altså!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 00:35   #97
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er 100% sikker på at man ikke kan spise rå kjøttdeig, ettersom det er et blandingsprodukt der også andre bestanddeler enn bare renskåret kjøtt blir brukt (i motsetning til karbonadedeig).

Det stemmer at du ikke vil få biff tartar av å spise rå kjøttdeig, ettersom biff tartar er rent skrapet kjøtt og kjøttdeig ikke er det. Men det er like farlig å spise begge delene. Og ja, man kan utmerket godt spise rått kjøtt, men hvis det er E.coli i det har du et problem. Men igjen, jeg synes jo ikke det er et problem med kjøttet. (All mat som er bakterieinfisert vil jo være farlig. På samme måte som du ikke må spise egg som er salmonellainfisert, eller drikke vann i Oslo.)

Gammel 24-10-07, 07:47   #98
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, nå kan man drikke vannet i Oslo. Jeg gjør det iallefall.

Gammel 24-10-07, 08:40   #99
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er 100% sikker på at man ikke kan spise rå kjøttdeig, ettersom det er et blandingsprodukt der også andre bestanddeler enn bare renskåret kjøtt blir brukt (i motsetning til karbonadedeig). Jeg skal prøve å finne en link, men det går sikkert an å maile Gilde og spørre dem om det. Jeg husker nemlig at det var diskusjon rundt det ang. E-coli tiden, når kjøttdeig var mistenkt. Da ble det nevnt at kjøttdeig i motsetning til karbonadedeig aldri skal bli spist rå uansett og ikke blir brukt til biff tartar.

Dette er jeg sikker på er feil. Eller - det er riktig at man ikke skal spise rå kjøttdeig. Men man skal heller ikke spise rå karbonadedeig. Årsaken er at for storfekjøtt sitter alt av bakterier og ulumskheter på utsiden av kjøttet. Hvis du har et helt stykke med kjøtt er det tilstrekkelig å steke utsiden godt, så er alt av skumle ting nøytralisert. Men kjøttdeig og karbonadedeig er oppmalt, slik at utsiden av kjøttet blandes med innsiden, om du skjønner, og dermed blandes basselusker og den slags inn i hele massen. Derfor skal karbonadedeig også gjennomstekes.

Merk at dette kun gjelder storfekjøtt. Svinekjøtt kan ha basselusker også inni kjøttet, i likhet med kylling, derfor skal både kylling og svinekjøtt alltid gjennomstekes, både som hele stykker (kyllingfilet, koteletter, skinkebiff, osv) og som oppmalt kjøttdeig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 08:44   #100
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva er det med kylling? Jeg har også hørt at mange vergrer seg for å spise det. Nå tenker jeg ikke på det etiske, bare DET er jo egentlig grunn nok til å holde seg langt borte, men er det noe annet? Stresshormoner?

For det første er jo hønsefett rimelig ekkelt. Alt fuglefett, for så vidt. For det andre er det egentlig lite rent kjøtt på fuglene, man får noen brystfileter som er greie, men ellers er det ikke mye rent kjøtt. Jeg kjøper f.eks. aldri salatkjøtt av kylling (dvs ferdig oppskåret i biter) for det er så mye fett og ekkelt på det.

Og så er det noe med salmonella. Kylling er ikke spesielt "rent". Men jeg spiser kyllingfilet jeg, altså. Til nød også kyllingvinger. Men kyllinglår orker jeg ikke. Sette tenna i det, og så river man med seg noen sener eller annet ekkelt som blir som en gummistrikk.... æsj.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.