|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Grunnen til at jeg ikke synes pølser er et godt måltid ligger vel egentlig like mye i tilbehøret. Det irriterer meg litt at så mange synes barn skal og bør tilbys pølser i selskaper hvor de voksne får nydelig middag, koldtbord eller annet snadder, og jeg oppfordrer som regel vesla til å også smake på resten av maten. Det var litt morsomt da vi var i et selskap forrige uke, da valgte hun rakfisk fremfor wienerpølser. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Endelig på vei oppover!
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?En liten avsporing:
|
|
|
#83 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?
|
|
|
#84 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?En bitte liten avsporing. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
er her
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Pølser er ikke søppelmat i mine øyne, men det er ikke favorittmaten min, jeg er ikke så glad i smaken (både dyre og billige varianter). De pølsene jeg liker best er dampamorr som kommer i salg rundt juletider.
|
|
|
|
#86 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Pølsene i dag er jo mye "renere" enn de var før.
|
|
|
#87 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Forresten er jeg ikke noe glad i pølser selv, men både ungene og mannen elsker det.
|
|
|
#88 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Er ikke kylling- og kalkunpølser bedre enn vanlige pølser?
|
|
|
#89 |
|
<*(((<
|
Marsipanpølser? De er egentlig ikke til å steke, altså! |
|
|
|
|
|
#90 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Der ville jeg gjort det annerledes. Hadde ikke mine barn likt kjøtt hadde de ikke fått tilbud om pølser. Da hadde det heller blitt veggis-style.
|
|
|
#91 |
|
saftig
|
Jeg hadde heller ikke introdusert pølser.
|
|
|
#93 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jeg synes faktisk smaken på de er bedre enn på vanlige pølser, så jeg pleier å spise en sånn når vi griller. De er litt sterke og smaker noe, i hvert fall.
|
|
|
#95 |
|
*_*
|
Jeg har fått helt avsmak på kalkun/kyllingpølse etter at det gjentatte ganger har knasa i brusk når jeg har spist det.
|
|
|
|
#97 |
|
Leser
|
Det stemmer at du ikke vil få biff tartar av å spise rå kjøttdeig, ettersom biff tartar er rent skrapet kjøtt og kjøttdeig ikke er det. Men det er like farlig å spise begge delene. Og ja, man kan utmerket godt spise rått kjøtt, men hvis det er E.coli i det har du et problem. Men igjen, jeg synes jo ikke det er et problem med kjøttet. (All mat som er bakterieinfisert vil jo være farlig. På samme måte som du ikke må spise egg som er salmonellainfisert, eller drikke vann i Oslo.)
|
|
|
#99 |
|
Ustabil
|
Dette er jeg sikker på er feil. Eller - det er riktig at man ikke skal spise rå kjøttdeig. Men man skal heller ikke spise rå karbonadedeig. Årsaken er at for storfekjøtt sitter alt av bakterier og ulumskheter på utsiden av kjøttet. Hvis du har et helt stykke med kjøtt er det tilstrekkelig å steke utsiden godt, så er alt av skumle ting nøytralisert. Men kjøttdeig og karbonadedeig er oppmalt, slik at utsiden av kjøttet blandes med innsiden, om du skjønner, og dermed blandes basselusker og den slags inn i hele massen. Derfor skal karbonadedeig også gjennomstekes. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Ustabil
|
For det første er jo hønsefett rimelig ekkelt. Alt fuglefett, for så vidt. For det andre er det egentlig lite rent kjøtt på fuglene, man får noen brystfileter som er greie, men ellers er det ikke mye rent kjøtt. Jeg kjøper f.eks. aldri salatkjøtt av kylling (dvs ferdig oppskåret i biter) for det er så mye fett og ekkelt på det. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|