|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Når det gjelder pølser, så kjenner jeg en som har jobbet på en fabrikk som lager pølser, og han spiser ikke pølser altså. Det er visstnok all slags restekjøtt, blodråvarer, slintrer og fett som går i pølsene. Kjøtt som ikke er bra nok til noe annet blir pølser. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Leser
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?
De må jo ha ett eller annet som binder dem sammen? Hvis man ikke hadde potetmel (eller annen stivelse) i pølsene må de jo bli "smulete" - hvis du skjønner hva jeg mener. Nå fikk jeg lyst til å spise ketolysepølser bare for å kjenne hvordan smaken og konsistensen er - for ikke å snakke om å finne ut hva som er oppi dem.
|
|
|
#23 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Og jeg kjenner folk som har jobbet med å produsere pølser og som selv spiser pølser så det ljomer etter. Så det der er nok individuelt. Hører jo alltid slike "historier" om folk som lager ditt og datt og som aaldri ville spist det selv. Fiskekaker, fiskepinner, pølser, nuggets, kjøttdeig og masse annet. Allikevel finner jeg bare info der det står at det faktisk er lovregulert hva som er lov å ha i pølsene og ikke, og at det IKKE er blodårer og dritt i dem. Fett er det jo, men det ser jeg bare på som sunt. Nei jeg vet ikke jeg.
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Står litt mer her også:
|
|
|
#25 |
|
Nymotens gammeldags
De har fått MASSE skryt visstnok, og selger i bøttevis. Folk sier de ser ut og smaker som vanlige pølser. Skal se om jeg finner ut hva de inneholder.
|
|
|
#26 |
|
Nymotens gammeldags
Her er en tråd der folk skryter av smaken. Jeg finner ikke ut nøyaktig hva som er blitt brukt som bindemiddel, men går ut fra at det er soyaprotein. Skal se om jeg finner ut mer.
|
|
|
#27 |
|
Nye muligheter :o)
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Fant dette på Wikipedia :
|
|
|
|
#29 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, men jeg har inntrykk av at dette er en overdrevet og seiglivet myte, egentlig.
|
|
|
#31 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Helt ærlig har jeg heller aldri skjønt hvorfor så mange har fordommer mot pølser. Jeg tviler sterkt på at Gilde og andre seriøse aktører bruker avfall til å lage pølser (tviler sterkt både fordi det ikke er i deres interesse å gjøre det, og fordi de må ha noen uhorvelige mengder med avfall!). Hvis pølser er så ille burde det samme gjelde for alt oppmalt kjøtt. Kjøttdeig, karbonadedeig - og selvsagt kjøttkaker, karbonader, kjøttboller - alt er jo lagd på en sånn måte at man ikke kan gjenkjenne de originale bestanddelene. Og for ikke å snakke om pålegg. Servelat, salami, fårepølse, og så videre. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Ja faktisk, det er masse lykopen i det.
|
|
|
#34 |
|
*_*
|
Det var jo bæsj i mårpølsa deres for en kort tid siden.
|
|
|
|
#36 |
|
Ustabil
|
Ja, sånt kan skje. Men det kan skje med alle matvarer. Det forekommer også insekter i brødet eller fingernegler i barnematen. All tilberedt mat kan ha blitt forurenset i produksjonen. Men at de skulle stå og kaste oppi alle slintrene med viten og vilje? Nei, det tror jeg ikke på et sekund. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
*_*
|
Den var ment litt sleivete den kommentaren om bæsj, altså. Men slintrer tror jeg jaggu de kaster oppi ja. Og det med viten og vilje.
|
|
|
|
#38 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#39 |
|
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?Pølser er ekkelt, det er det eneste jeg vet. Man får ikke en pølsemaker til å si hva det er i pølser og bare det er nok til at jeg ikke spiser pølser selv. Fysj. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn hadde jeg det med egg, da vi hadde høns selv. Ikke at det er noe galt med egg, men det var ekkelt å se hele prosessen på nært hold.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|