Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Overvekt kontra undervekt ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-07, 22:26   #1
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvekt kontra undervekt ...

Jeg har en kusine som nå har slanket seg 20kilo. Hun elsker at folk sier at hun er blitt så slank,sprek og flott. Hun forteller at det har vært utrolig oppmuntrende i den tøffe prossessen det er å slanke seg. Det hjalp henne slik at hun ikke gav opp. Som hun selv sa:"Hvem vil vel ikke ha komplimenter for noe man har jobbet så hardt for"?
Så jeg blir veldig usikker hvis en ikke skal kunne gi komplimenter til dem som har vært så flinke

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 22:57   #2
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Hun elsker at folk sier at hun er blitt så slank,sprek og flott.

Jeg har litt tanker rundt slike kommentarer. Når man har blitt sprek og flott som slank, var man da lat og stygg som overvektig?

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 23:16   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

Jeg har litt tanker rundt slike kommentarer. Når man har blitt sprek og flott som slank, var man da lat og stygg som overvektig?

Jeg synes det er litt å lage unødvendige problemer å tenke altfor mye på den tolkningen av en kompliment (med mindre folk, som Teofelia vel har vært inne på, eksplisitt sier at "ja, for du var jo ikke akkurat noe fruktfat før"). Det er ikke noen nødvendig sammenheng mellom "slank" og "sprek og flott"; det går også fint an å bli sprekere og flottere uten å bli slankere i det hele tatt, ved f.eks. å trene mer, få en ny kjæreste, trives bedre i jobben og/eller kle og sminke seg litt annerledes. I tilfellet med den omtalte damen gjetter jeg at hun var blitt både slankere og sprekere og flottere, og at hun ble glad for å få komplimenter for dette. (Det ville jeg også blitt.)

Å si at noen har blitt flottere (eller finere på håret) kan naturligvis alltid vris til et utsagn om at de så mindre flotte ut før, men det synes jeg jo ikke man trenger. Hvis man ikke er altfor klønete i uttrykksformen, så greier man å fortelle folk at man synes de kler den looken de har nå uten samtidig å antyde at de så helt skrekkelige ut tidligere. Og jeg synes ikke folk skulle trenge å være redde for å fortelle vennene sine at de ser spreke og flotte ut.

Gammel 15-10-07, 23:17   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ellers at mange synes det er vanskelig å ta mot komplimenter, og mener ikke å si at de er dumme eller vrange som insisterer på å tolke dem feil. Det forrige innlegget var absolutt ikke ment som kritikk av dem som ikke liker denne typen komplimenter.

Gammel 15-10-07, 23:52   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønner ellers at mange synes det er vanskelig å ta mot komplimenter, og mener ikke å si at de er dumme eller vrange som insisterer på å tolke dem feil. Det forrige innlegget var absolutt ikke ment som kritikk av dem som ikke liker denne typen komplimenter.

Det er akkurat det som er frustrerende, for den som gir komlimeter...at mottaker misforstår. Man blir så satt ut, når man tror man har sagt noe fint, eller av ren høflighet latt vær å si noe, og så blir det feil...

Men jeg forstår jo at mange misforstår, spesielt når man kanskje har et anstrengt forhold selv til temaet det gjelder, og/eller at man har fått hørt mye slemt om det temaet opp gjennom tidene. Da er det vanskelig å tro at noen faktisk mener det godt.

Jeg har selv tidvis hatt et dårlig selvbilde, dels pga vekta, og dels pga andre ting, og i de verste periodene, så kan kommentarer om at jeg feks var fin på håret eller noe, bli tolket som at "pøh, de tør ikke si annet, for egentlig så er jeg fæl..."

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 00:04   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm … Det er selvsagt ikke utenkelig at jeg har dårlige antenner og ikke skjønner at jeg fornærmer folk, men jeg har aldri opplevd å få annet enn positive reaksjoner på det når jeg sier "Så pen du er i dag" eller "Du har blitt skikkelig flott" eller på annen måte tilkjennegir at jeg synes folk har utseende med seg.

Jeg har som prinsipp at jeg aldri lar være å gi et kompliment av frykt for at det skal bli tatt ille opp eller høres teit ut, og så langt er min erfaring at folk synes det er ganske OK å bli fortalt at de ser bra ut, og hvis jeg har fornærmet noen uten å legge merke til det selv, så er jeg temmelig sikker på at jeg har gledet langt flere, og derfor kommer jeg til å fortsette å fortelle folk det hvis jeg synes de utmerker seg positivt på utseendefronten en dag, uavhengig av om årsaken er at de har gått ned i vekt eller kjøpt seg en kledelig kjole.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 08:55   #7
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hmm … Det er selvsagt ikke utenkelig at jeg har dårlige antenner og ikke skjønner at jeg fornærmer folk, men jeg har aldri opplevd å få annet enn positive reaksjoner på det når jeg sier "Så pen du er i dag" eller "Du har blitt skikkelig flott" eller på annen måte tilkjennegir at jeg synes folk har utseende med seg.

Jeg har som prinsipp at jeg aldri lar være å gi et kompliment av frykt for at det skal bli tatt ille opp eller høres teit ut, og så langt er min erfaring at folk synes det er ganske OK å bli fortalt at de ser bra ut, og hvis jeg har fornærmet noen uten å legge merke til det selv, så er jeg temmelig sikker på at jeg har gledet langt flere, og derfor kommer jeg til å fortsette å fortelle folk det hvis jeg synes de utmerker seg positivt på utseendefronten en dag, uavhengig av om årsaken er at de har gått ned i vekt eller kjøpt seg en kledelig kjole.

Enig med deg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 23:27   #8
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shannon, her.

Er du en sånn at når du har pyntet deg til julebord, og mannen din sier du er flott. Da tror du automatisk at du er stygg ellers? Da er du iallefall en utrolig mistenksom person. En merker godt når et kompliment blir gitt i beste mening, og man ikke har noen skjult agenda. Iallefall gir jeg komplimenter for å glede folk! Og jeg sier dem kun hvis jeg virkelig mener det. Er glad for at folk i min omgangskrets og familie setter pris på komplimenter. Og da gjelder det ikke bare utseende, men gjerne også om jeg synes de har gjort noe flott.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.