Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-07, 22:47   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror det finnes begge deler, Mim. En stor gruppe som har fått fødselsangst etter horrible opplevelser. Og en annen gruppe som rett og slett friker ut ved tanken på det ukontrollerbare i en fødsel.

Les litt på "fødselsangstdebatten" på Bim så finner du DE gærningene... De finnes de også.

Jeg er nok en av de gærningene.

Gammel 20-09-07, 22:53   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Min fødselsangst denne gongen var eit direkte resultat av ein uhorveleg slitsom og lang fødsel forrige gang. Eg har høyrt at tidlegare dårlege erfaringar er den vanlegaste årsaka til fødselsangst blant andregongsfødande.

Lite visste eg om at fødsel nummer to skulle bli så kort og intens at eg knapt hugsar noko som helst.

Kva er btw kriteria for styrtfødsel?
Eg fødte ein time og 20 minuttar.

Gammel 20-09-07, 23:03   #3
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Kva er btw kriteria for styrtfødsel?
Eg fødte ein time og 20 minuttar.

Samme her, 1 time og 20 min fra eg vakna og kjente noko.
Det regnast som styrtfødsel, har lese under 3 timar men syns no det er lenge eigentleg. Nr 2 kom på 2 timar og 20 min og følte absolutt ikkje det var noko styrtfødsel.

Gammel 20-09-07, 23:05   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Det regnast som styrtfødsel, har lese under 3 timar men syns no det er lenge eigentleg. Nr 2 kom på 2 timar og 20 min og følte absolutt ikkje det var noko styrtfødsel.

Jeg har heller ikke følt at jeg har hatt en styrtfødsel. Dro på sykehuset før jeg var sikker på at ting var i gang og fødte et par timer senere.

Gammel 20-09-07, 23:11   #5
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har heller ikke følt at jeg har hatt en styrtfødsel. Dro på sykehuset før jeg var sikker på at ting var i gang og fødte et par timer senere.

Men det går meir og meir opp for meg at eg har hatt enkle fødslar. Vondt så klart, men absolutt overkommeleg

Men det var greit det ikkje gikk fortare siste gongen. Då hadde ikkje jordmora rekt å komme på fødestua.

Gammel 21-09-07, 00:07   #6
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg må gi masse cred til jordmødrene på UNN som tok hånd om meg under fødsel skjønner jeg, så mange negative erfaringer som finnes. De behandlet meg nærmest som om jeg burde ha negative følelser i forbindelse med fødselen, selv om jeg selv følte at det gikk helt fint alt i alt. Antagelig fordi jeg følte at de hørte på meg, jeg fikk tildels bestemme selv (selv om jeg fulgte anbefalingene de kom med), og jeg generelt følte meg godt ivaretatt, selv om det ikke kan betegnes som en drømmefødsel. Jeg var faktisk også positivt overrasket over at jeg fikk tilsendt epikrisen for fødselen i posten etterpå, helt uoppfordret. Min mor fortalte at hun i forbindelse med søsteren min, som døde kort tid etter fødsel, hadde bedt om å få tilsendt en epikrise, men det fikk hun ikke. Jeg er veldig glad for at tidene har forandret seg i så måte.

Jeg hadde en helt grei fødsel, tross de 34 timene med rier, den literen med blod jeg mistet, og at det ble sugekoppforløsning på grunn av dårlig EKG(?) på babyen. Men kanskje det viktigste av alt, jeg gleder meg faktisk veldig til neste gang jeg skal få føde!

Gammel 21-09-07, 10:54   #7
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Når minstemor ble født tok fødselen 2 timer og 25 min fra den første, ytterst svake rie som jeg knapt nok kjente. Jeg opplevde det som en styrtfødsel. Nå tok det bare 4 min fra 5 cm åpning til hun var født så det har vel absolutt noe med den følelsen å gjøre. Jeg syns ikke at 3 timer er lenge.

Gammel 21-09-07, 12:08   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er nok en av de gærningene.

Jeg ser at det innlegget mitt var MEGET åpent for å bli misforstått.

Altså: Jeg mener IKKE at de som har fødselsangst pga. av det ukontrollerbare er gærninger!!

Men på BIM finner man noen skikkelige gærninger ("DE gærningene!"). Sånne "det er livsfarlig å føde - noen dør av det - alle som ikke velger keisersnitt er gale og uansvarlige!!" Eller "Det virker så utrolig EKKELT å føde, jeg syns kvinner som har ødeagt underlivet sitt på den måten rett og slett er dumme og motbydelige!". Sånne gærninger mente jeg.

Gammel 21-09-07, 12:43   #9
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at det innlegget mitt var MEGET åpent for å bli misforstått.

Altså: Jeg mener IKKE at de som har fødselsangst pga. av det ukontrollerbare er gærninger!!

Men på BIM finner man noen skikkelige gærninger ("DE gærningene!"). Sånne "det er livsfarlig å føde - noen dør av det - alle som ikke velger keisersnitt er gale og uansvarlige!!" Eller "Det virker så utrolig EKKELT å føde, jeg syns kvinner som har ødeagt underlivet sitt på den måten rett og slett er dumme og motbydelige!". Sånne gærninger mente jeg.

OK. Jeg er nok ekstra lett å trigge på akkurat dette. For det er jo gærninger på andre kanten og, som mener at hvis en ikke finner tilbake til urkvinnen i seg, og går ut for å føde i bushen, så kunne man like gjerne valgt vekk å få barn.

Gammel 21-09-07, 13:06   #10
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg søkte på styrtfødsel nå og det ser ut til at folk sier at det er fødsler under 3 timer.

I så fall har jeg hatt en også.

Jeg også. Første ri 01:05, barnet født 03:40. Det føltes litt styrt-aktig. Fortere hadde det ikke trengt å være, det er greitt å rekke å henge med sånn nogenlunde og slippe å føde i bilen.

banana er ikke aktiv  
Gammel 21-09-07, 14:39   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

OK. Jeg er nok ekstra lett å trigge på akkurat dette. For det er jo gærninger på andre kanten og, som mener at hvis en ikke finner tilbake til urkvinnen i seg, og går ut for å føde i bushen, så kunne man like gjerne valgt vekk å få barn.

Ja, jeg tror det er hevet over enhver tvil at det finnes gærninger i absolutt alle leire!

Gammel 21-09-07, 14:42   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers er jeg helt for "ja takk begge deler" når det gjelder fødsel. ABC med Ullevåls vanlige barsel rett over gangen. Å bli behandlet som fødekvinne og ikke pasient helt til noe eventuelt skjer, og man faktisk trenger medisinsk ekspertise.

Gammel 21-09-07, 14:57   #13
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Ellers er jeg helt for "ja takk begge deler" når det gjelder fødsel. ABC med Ullevåls vanlige barsel rett over gangen. Å bli behandlet som fødekvinne og ikke pasient helt til noe eventuelt skjer, og man faktisk trenger medisinsk ekspertise.

Godt sagt.

banana er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.