Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-07, 16:42   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg hører på Sånn er livet nå, der de har en oppfølging av TV-programmet: http://www.nrk.no/programmer/sider/saann_er_livet/

Det som er så kjipt, synes jeg, er at de bare fokuserer på at angsten, som om det er noe de fødende har ansvar for selv, noe de gjerne har aset seg opp til sammen med andre gale damer. Det er ingen som snakker om slike som meg, som ikke hadde fnugg av fødselsangst i forkant av min første fødsel. Jeg gledet meg, var kjempemotivert, hadde flott støtte i mannen, er sterk og psykisk sterk. Min angst kommer jo ikke av at jeg grudde meg litt for å ha det vondt, liksom. Min angst kommer av at jeg opplevde å bli fullstendig ignorert, ikke sett, ikke hørt i fht at jeg var i såpass synk med egen kropp at jeg skjønte at noe var veldig galt. Uten at jeg nådde frem med det, før det hadde gått flere timer og det endelig kom en lege som skjønte at her var det krise. Jeg fryktet, og med rette, viste det seg, for mitt barns liv og mitt eget liv. Det kunne ha gått skikkelig galt, og med alle komplikasjoner i ettertid, uten en unnskyldning, uten noe debriefing, uten noe forståelse og omsorg? Hvordan i alle verdens dager skulle jeg ikke være redd for å føde/forsøke å føde igjen?

Så det aspektet, med personalpåført angst, det har de tydeligvis valgt å unngå i stillhet....

Jeg tror det er MANGE som har det som deg. Kvinne nr to i den episoden så ut til å være en, der fødsel nr en hadde satt dype spor og gjorde henne redd for å føde. Jeg var heller ikke redd i forkant av min første fødsel og en total overkjøring fra personalets side lot meg ligge igjen med en følelse av å være voldtatt. Den ødela svangerskap nr 2 for meg, mens fødselen derimot gjorde at fødselsangsten forsvant. Jeg er SÅ takknemlig for at jeg er reddere for keisersnitt enn for en fødsel, selv med fødselsangst, selv om jeg fikk KS i backup fra høyeste hold på min kommando. Det kan være utrolig forløsende å føde, selv med angst, som vi så i denne episoden. Jeg syns fokuset var der; at angsten ikke trenger være noe som står i veien for en fin fødsel.

Min kommentar etter fødsel nr 2; Jeg kunne jo født TI unger på rappen!

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.