Sv: Den store valpetråden
Bringebærblad?
Jeg har tispe, og ifm en av de første løpetidene hennes prøvde jeg med tispetruse. Det ble med prøvinga. En ting var at hun var tydelig ukomfortabel med den, - hadde sikkert blitt vant til det etter hvert på lik linje med sele, bånd etc. - men jeg tok også fra henne muligheten til selv å holde seg ren. Et naturlig instinkt hos henne. Det kjente jeg var i strid med min form for hundehold. Har hatt 20+ løpetider nå, og det går veldig bra uten truse. Hun er flink til å vaske seg, og jeg har lært henne å slikke bort sporadiske flekker på gulvet også.
Ellers er det ikke så mye å tenke på, som du sier holde henne i bånd og hvis hun ikke har lært å respektere åpne dører ennå, så pass på at hun ikke smetter ut.
Noe helt annet. Nyttig tips når hunden skal lære å ikke dra i båndet når den ser hjort og rådyr, er å praktisere tempoveksling på slakt bånd når hunden aller mest har lyst til å løpe etter dyra. Det gikk faktisk opp for meg i dag at jeg automatisk gjør dette da vi traff på et par rådyr under dagens løpetur. Tempoveksling er for øvrig en super måte å lære hunden å fokusere på fører. Gjerne kombinert med skifte av retning hvis den ikke har lært å gå på slakt bånd.
|