Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nye kostholdsråd

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-24, 13:54   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye kostholdsråd

Jeg syns definitivt ikke vi skal spise mer kjøtt som et sysselsettingstiltak for bønder, i hvert fall. Det er et merkelig argument.

Ellers så syns jeg 500-800 gram frukt og grønt høres vilt mye ut, jeg syns 5-800 gram med MAT høres mye ut. Hilsen småspist.

Jeg har grønt til alle måltider, men har maks tre måltider om dagen og mellomspillet sjelden. Tviler på at agurk, tomat og paprika på frokostskiva, bær og frø i lunsj-«grøten» og masse salat og grønt til middag, er nok til å bli 500 gram til sammen.

Jeg syns det om grove kornprodukter til hvert måltid høres snodig ut, og er ikke noe jeg følger. Det er mange dager jeg ikke spiser brød. Jeg prøver å prioritere mageplass på grønnsaker og proteiner.

Mine laster er nok vin og smågodt. Ikke hver dag, åpenbart, mest som helgekos, men lell.

Jeg syns det skulle stått en anbefaling om null alkohol, og at den snurte oppstandelsen det forslaget møtte, var skikkelig dust. Det er jo ingen som vil FORBY hverken alkohol eller sukker, selv om man sier noe om hva som er usunt?

Jeg syns ikke rådene er veldig tydelige på prosessert mat, selv om jeg forstår at det er vanskelig.

Gammel 21-08-24, 14:02   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det om grove kornprodukter til hvert måltid høres snodig ut, og er ikke noe jeg følger. Det er mange dager jeg ikke spiser brød.

Det står ikke "hvert måltid", men flere måltider. Og det handler vel ikke bare om brød? Men om pasta, ris og å bytte ut dette med f.eks. byggkorn osv. Rådet er 90 gram daglig, og tre ss havregryn veier rundt 40 gram. Om man da spiser en brødskive, eller byggryn i salaten så er man i mål. Det er jo en del proteiner i det også.

I utdypningen står det:

Sitat:

Det er anbefalt å spise grovt brød, grovt knekkebrød, kornblandinger, gryn, fullkornspasta eller andre fullkornsprodukter som en del av minst to måltider hver dag.
Anbefalt inntak er minst 90 gram fullkorn hver dag. Dette inkluderer også fullkorn i produkter. Fullkorn omfatter hele korn, gryn og sammalt mel. Fullkornsprodukter er produkter hvor fullkorn inngår, som grovt brød og knekkebrød, fullkornspasta, fullkornsris, fullkornsbulgur og andre grove kornprodukter.
Velg brød, knekkebrød, kornblandinger, wraps og andre kornprodukter med høyt innhold av fullkorn og fiber og lavt innhold av fett, sukker og salt. Begrens bruken av frokostblandinger, kjeks og müslibarer med mye sukker, salt eller fett.

Jeg anbefaler alle å gå inn i utdypningene, for der står mye av det dere mener ikke står.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-24, 14:04   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det skulle stått en anbefaling om null alkohol, og at den snurte oppstandelsen det forslaget møtte, var skikkelig dust. Det er jo ingen som vil FORBY hverken alkohol eller sukker, selv om man sier noe om hva som er usunt?

Ja, det er noe der. Det er en ikke helt vellykket sammenblanding mellom litt sånn generelle råd («mer grønnsaker er sunt, all alkohol er usunn») og mer spesifikke retningslinjer («minst X gram fisk og maks Y gram rødt kjøtt»). Jeg skjønner jo litt hvorfor det blir sånn, men det er jo ikke så rart folk blir litt frustrert.

Det blir litt som den diskusjonen om man burde gi folk et høyere kvantitativt minimum for hvor mye de bør trene (for å fortelle hvor mye som er «optimalt»), eller om man skal gi dem et minimum man tror de fleste kan klare (for å unngå at folk blir desillusjonert) eller om man bare skulle si «man bør trene så mye man orker» eller lignende, og la det være opp til den enkelte hvordan de vil prioritere.

Rådene skal jo helst være kortfattede og forståelige, og så kan jo de som er interessert, lese noe av statistikken som ligger bak for å få mer nyansert informasjon.

Gammel 21-08-24, 14:33   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns definitivt ikke vi skal spise mer kjøtt som et sysselsettingstiltak for bønder, i hvert fall. Det er et merkelig argument.

Haha, nei.
Men det er jo dumt å rasere norsk beredskap og matvaresikkerhet selv om intensjonen er god.
Bøndene får seg annen jobb.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.