|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#681 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJa, enig, Billa. Jeg syns dette har bikket langt forbi betimelig kritikk av Ernas håndtering av aksjehandlene, til at vi gjør henne ansvarlig for mannens svake karakter.
![]() |
#683 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeVet ikke om jeg syns DET er noe beroligende.
![]() |
#684 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Hvis statsministerens kontor har omtalt ham som siviløkonom på sine nettsider, når Erna selv vet utmerket godt at han ikke er det, så handler det om å holde henne ansvarlig for det hun selv gjør.
![]() |
#686 |
flisespikker
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoePrinsipielt enig i at det ikke skal spille noen rolle hva politikernes partnere driver med. Folk skal få ha sitt eget liv. Men gitt saken med Finnes' aksjehandel, der Solberg har sagt at hun har ment det var greit fordi hun har stolt på hans vurderinger, så synes jeg hans vurderingsevne og grad av ærlighet er adskillig mer relevant enn det ellers ville være.
![]() |
#687 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg syne faktisk ikke politikerforakt og kritikk av reelt problematiske hendelser er det samme.
![]() |
#688 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg synes det er viktig at vi ikke helt mister gangsynet her. Om Sindre Finnes bruker en ring han ikke burde bruke og kaller seg siviløkonom når han bare er vanlig økonom, har ingen praktiske konsekvenser for noen, kanskje med unntak av arbeidsgiveren hans. Jeg synes heller ikke vi kan forvente at noen sjekker om ektefellen virkelig har den utdanningen de hevder å ha, med mindre det faktisk er relevant. For Erna Solberg, som statsminister og partileder, er det helt irrelevant om Sindre Finnes er siviløkonom eller vanlig økonom. Det kunne virkelig ikke vært mindre relevant.
![]() |
![]() |
#689 |
flisespikker
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe
Arne Olav var jo den første mannen som var gift med en norsk statsminister; det var en historisk situasjon og en litt annen tid, så jeg synes ikke er så rart. Han har skrevet bøker selv også, og dermed gjort seg til en enda synligere person. (Og akkurat nå er han i Makta, så klart.)
![]() |
#690 |
|
Nja. Det er forskjell på betimelig og skarp kritikk som er helt fortjent i denne saken, og det at hele landet ruller seg i Finnes- & Borch vitser i ukevis i strekk. Et sted går det en grense hvor kritikk går over til sladder og hvor vi i anstendighetens navn bør gå videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#691 |
Glamorøs
|
Nåde ja og nei. Jeg syns avsløringen av lyving om grad og bruk av ring er riktig, sett i lys av alt det andre. For om man har en grad eller ikke har noe å si for lønn, hvilke jobber man er interessant for osv. Så det er ikke bare en sak for arbeidsgiver, men også alle andre man kanskje har søkt på jobb samtidig med.
![]() |
#692 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDet er vel for ordens skyld ikke sannsynliggjort innsidehandel i hans tilfelle (som er en kriminell handling), men brudd på de reglene som gjelder for politikeres nærstående. Som er alvorlig nok i seg selv, særlig holdt sammen med den luringen og snikingen han har drevet med.
![]() |
#693 |
|
Nå har han jo hatt den samme jobben i nesten 30 år. Så enten har han ikke fått jobber har han søkt på eller så har han ikke søkt på jobber. Vi vet ingenting om hvilken utdanning han hevdet å ha da han søkte på den jobben han har nå og det blir helt meningsløse spekulasjoner å snakke om "andre han søkte sammen med" da og hva som er grunnlaget for lønnen hans.
![]() |
![]() |
#694 |
Glamorøs
|
Ja, vet det, men prinsippet er det samme, syns jeg. Jeg syns ikke det er ok å lyve på seg en grad man ikke har.
![]() |
#695 |
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeSelvfølgelig er det ikke ok. Det handler ikke om det, men om hva som er interessant for offentligheten og hva som ikke er det. At Sindre Finnes har det rotete hjemme og bruker en ring han ikke burde bruke, er ikke interessant for offentligheten. Og ingen av delene sier noe om konas egnethet som statsminister. Det er mer enn nok annet å ta henne på, for eksempel hvordan hun selv jukset seg til å feire bursdagen sin med folk mange folk under covid eller hvordan hun helt åpenbart løy om når hun visste hva om mannens aksjehandel, og om hvordan SMK har hindret journalisters muligheter til å få innsyn i den saken. Jeg fatter ikke hvorfor vi ikke snakker om det.
![]() |
![]() |
#696 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeOg hvordan de håndterte den åpenbare interessekonflikten mellom hans jobb en av Norges mest kraftfulle lobbyorganisasjoner, og hennes rolle…?
![]() |
#697 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
I mange yrker ville det jo faktisk vært en politisak.
![]() |
#698 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeJeg synes ringen er interessant for offentligheten, fordi han selv sier at ANDRE har kalt ham siviløkonom. Når han går med den ringen, så signaliserer han tydelig til andre hva slags utdanning han liksom har. Jeg noterer meg også at han uttaler at moren spanderte ringen på ham. Han sier ikke at det var hun som kjøpte den. Hvorfor har hun spandert en ring (som ikke alle vet om at finnes en gang) til en utdannelse han ikke har?
![]() |
#699 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoePoenget her er jo at han nyleg gjekk ut og sa at det var ei misforståing han ikkje korrigerte at han blei titulert siviløkonom. Men det er ikkje ei misforståing at han aktivt har tatt på seg den ringen.
![]() |
![]() |
#700 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten MoeDe eneste jeg kjenner som har kjøpt den NHH-ringen er venninner av meg i mannsdominerte yrker som dessverre gjentatte ganger ble tatt for å være sekretær eller tilsvarende. Da var det greit å ha en ring å - bokstavelig talt - slå i bordet med. Når det gjelder lønn og samsvar med tittel, er det langt ifra noen sammenheng i veldig mange jobber. Jeg fikk for eksempel min jobb før jeg var ferdig med siste eksamen og i alle fall før jeg var ferdig med oppgaven, og det var så vidt jeg husker ingen som ba meg om å få se det endelige vitnemålet. Likevel selvfølgelig en flau sak, men ingenting å lage digre oppslag av. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|