Sv: Filosofi (transperson som eksempel)
Opprinnelig lagt inn av Che, her.
Ved at man legger opp til å prate om sin annerledeshet og da tro at man er åpne og nysgjerrige er jo litt todelt - Kan vi spørre alle som er litt annerledes enn oss om hvordan det er å være dem?
Er det innafor å spørre meg om hvordan det er å være tjukk? om jeg føler meg tykk? om hva jeg har gjort for å bli så tykk?
Eller hvordan det er å være Trønder? - Et menneske som er trans vet jo ikke om noe annet enn den de er de heller - skal det da være helt greit å spørre? - Av og til tenker jeg at velment nysgjerrighet ikke er på sin plass.
- med velment nysgjerrighet mener jeg det at man ved å åpne opp for at temaet er ok å snakke om, ønsker man å gi inntrykk at man ikke dømmer.
Jaaaa, jeg synes jo det. Hvis du hadde gått opp 30 kg (og jeg hadde vært klar over det fordi jeg kjente deg før du gikk opp), så tenker jeg det hadde vært ok å åpne for det i en samtale ved at jeg feks sa noe om min egen vekt, ved å si noe ala: "Jeg opplevde - heldigvis! - at vekten min stabiliserte seg veldig da jeg startet på hormoner i forbindelse med alder" (<- ville nok ikke ha sagt dette til en mann). Da har jeg signalisert at jeg kan prate om vekt hvis vedkommende vil snakke om det. Eventuelt kan folk gå over på et helt annet tema. Med å "åpne opp" i en samtale så tenker jeg at man skal signalisere: Dette kan vi snakke om hvis du vil.
Trøndere snakker jeg om heeeeele tiden, faktisk