Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.
Det skal helt vanvittig mye til bare for å vurdere noens samtykkekompetanse (GUDSKJELOV) nå, og ingen med rusavhengighet nektes økonomisk stønad om de ikke ønsker behandling, også gudskjelov.
Ja, dette er ulempen med gammel informasjon. Det er vel ikke så rart at verden har endret seg på 35 år, så fint med korrigering 
Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.
Jeg jobber innen rusomsorgen, det er så og si utelukkende valg som får konsekvenser for dem selv som de ikke vil jeg må forholde meg til.
Da tenker vi på den samme gruppen og det er jo fint fordi da snakker vi ikke forbi hverandre av den grunn. Vi har også samme opplevelse på grunnene som du så fint beskriver under
Opprinnelig lagt inn av Pappalille
Dette er fordi det er varierende grader av systemforståelse, forakt for systemet, konspirasjonsteorier an masse, ren uvitenhet men når man informerer vil de ikke ta imot informasjon/tror de vet bedre.
Men vi divergerer på hva som er uetisk. (Jeg drar bare fem det ene eksemplet ditt fordi det er enklere å diskutere rundt ett enn flere, begge eksemplene var gode og interessante og "likestilte" i forhold til problemstilling synes jeg)
Opprinnelig lagt inn av Pappalille
Et annet tilfelle jeg har nå er en person som desperat vil ha kommunal bolig, nekter å gi godkjenninger som må til for å få det, vi kan gå bak ryggen på hen og "ordne det", men jeg nekter. Jeg synes det er uetisk.
Jeg synes i dette eksempelet det hadde vært greit å gå bak ryggen til vedkommende. Det er som du sier lengre opp at mange er redd for å gi godkjenninger. De tror systemet er råttent at godkjenningen kan bli brukt mot dem senere etc Jeg vet at det ikke er slik, og hadde opplevd det som innenfor etisk. (Jeg ser at det er gradsforskjeller og at det fort kan bli en "slippery slope". Og kan jo legge til at jeg ikke blandet meg inn da datteren min hadde møte med NAV angående uføretrygd, selv om jeg var fullt klar over at dette var bortkastet tid, fordi hun har ikke ferdigstilt AAP kravene som må til før uføretrygd innvilges. Men det var jo ikke akkurat noe dramatikk i at hun, NAV og legen måtte ha et ekstra møte Og at jeg var klar over konsekvensen på forhånd er jo ikke så veldig relevant. Så jeg mener jo at det må "stå noe på spill", altså det må gi en verdi at noen overstyrer)