Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

«B.ms.g.tt» på tv

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-23, 19:20   #181
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: «B.ms.g.tt» på tv

Min oppfatning er at mye av kritikken mot NAV som kommer i kjølvannet av denne saken ikke handler om at de har gjort noe feil, men at de er så ugjennomtrengelige. Tvert i mot, så oppfatter jeg at det bare opprører folk enda mer at de er opptatt av at de har fulgt regelverket til punkt og prikke, men at de ikke ser at det hjelper så lite når informasjonen som følger med bare er umulig å forholde seg til. Ikke bare for «Bamsegutt» men også for mange, mange andre. Ordningene, regelverkene og forvaltningen av dem er rett og slett vanskelig å forstå. Og mange har opplevd både urimelige og absurde utslag, og da hjelper det ikke det minste å møte en uangripelig dør som «har gjort alt rett».

Nå vet vi jo at historisk har ikke NAV gjort alt rett bestandig heller, men det er nesten litt underordnet.

Gammel 21-11-23, 19:21   #182
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi beholdt medlemskapet i folketrygden og betalte skatt til Noege da vi bodde i usa, nettopp fordi det er en del goder vi ikke hadde lyst til å gå glipp av. Og jeg ville fortsette å behandles for min sykdom i Norge.

Gammel 21-11-23, 20:45   #183
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg mener ikke at Nav ikke har forbedringspotensiale, jeg klarer bare ikke se hva som er greia i denne saken her annet enn at han vil ha penger til å komme seg hjem. Jeg skjønner ikke hva fleksibiliteten i dette tilfellet skulle bestå i. Gi han gratis flybilletter? Gi han mer trygd enn andre? Gi ham verge? De kan jo ikke nekte han å flytte.

Gammel 21-11-23, 21:16   #184
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg ser heller ikke hva den store NAV-synden er i denne saken, med unntak av utilgjengelig informasjon. Jeg tror kanskje det er summen av alle «systemene» som har gjort livet vanskelig for mannen. Også er det jo mange som har sine personlige erfaringer med NAV i ryggsekken, og da er kommentarfeltfesten i gang …

Gammel 21-11-23, 21:38   #185
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Min oppfatning er at mye av kritikken mot NAV som kommer i kjølvannet av denne saken ikke handler om at de har gjort noe feil, men at de er så ugjennomtrengelige. Tvert i mot, så oppfatter jeg at det bare opprører folk enda mer at de er opptatt av at de har fulgt regelverket til punkt og prikke, men at de ikke ser at det hjelper så lite når informasjonen som følger med bare er umulig å forholde seg til. Ikke bare for «Bamsegutt» men også for mange, mange andre. Ordningene, regelverkene og forvaltningen av dem er rett og slett vanskelig å forstå. Og mange har opplevd både urimelige og absurde utslag, og da hjelper det ikke det minste å møte en uangripelig dør som «har gjort alt rett».

Nå vet vi jo at historisk har ikke NAV gjort alt rett bestandig heller, men det er nesten litt underordnet.

Det er nettopp det!

Det er ein labyrint å navigere i og det er veldig vanskeleg å få kontakt med folk som kan bekrefte eller avkrefte ei forståing av det som står på nettsida. På telefon til nav får ein beskjed om å logge inn på nav.no og sende skriftleg spørsmål. Og på skriftlege spørsmål får ein autogenererte svar som bekrefter det ein allereie har lese, men ikkje forstått.

Poenget mitt er ikkje at NAV har gjort noko feil i denne saken. Poenget mitt er at når Strømøy forsvarer seg med at han ville dokumentere vanlege folk sin kamp mot systemet, kunne han vald seg eit betre eksempel - slik at ikkje systemkritikken drukna i ein diskusjon om personen som eksemplifiserer systemsvikta.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 21:55   #186
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså. Fakta er jo at om han har 250 000 kr utbetalt i året i uføretrygd så har han mer utbetalt enn en det som per november 2023 er gjennomsnittslønnen på Fillipinene. Og om kona har jobb i tillegg blir det jo latterlig av nrk å si at han har så dårlig råd at han må bo i slummen, de i knapt har råd til mat og sønnen ikke kan gå på skolen. Han tjener omtrent like mye som en med master på fillipinene! https://www.averagesalarysurvey.com/...nn/filippinene Har nrk ikke gjort noen som helst undersøkelser på forhånd mht hva som stemmer og ikke stemmer. Han må jo ha gjort noen særdeles ukloke valg med pengene han får om han ikke har råd til noe som helst på den inntekten (pluss lønnen til kona)??

Gammel 21-11-23, 22:00   #187
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nei, jeg ser heller ikke hva den store NAV-synden er i denne saken, med unntak av utilgjengelig informasjon. Jeg tror kanskje det er summen av alle «systemene» som har gjort livet vanskelig for mannen. Også er det jo mange som har sine personlige erfaringer med NAV i ryggsekken, og da er kommentarfeltfesten i gang …

Og så -kan- han jo være en av dem som bevisst vil ha i pose og sekk fra det offentlige. Selv om han ble sviktet på mange vis som barn og ungdom.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-23, 22:38   #188
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes egentlig at dette er ganske irrelevant. Dette er ikke en familie med bunnsolid økonomi, og noe må de leve av når/hvis de kommer tilbake til Norge. Der får de sannsynligvis langt trangere. Og "alle" vil mene noe om dem. Særlig etter denne dokumentaren.

Mjæ. Jeg mener det er ganske relevant, all den tid han hevder at han ikke har råd til å komme seg tilbake til Norge. At det bare er billetten det står på.

Gammel 21-11-23, 22:44   #189
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mjæ. Jeg mener det er ganske relevant, all den tid han hevder at han ikke har råd til å komme seg tilbake til Norge. At det bare er billetten det står på.

Men er det noe grunn til å tvile på det, da? Det er vel ikke så sannsynlig at de sitter på Filippinene med nok penger til å fly hjem for, men velger å la være og bo kummerlig i stedet.

Gammel 21-11-23, 23:07   #190
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en artikkel i Aftenbladet nå, så intervjuer de nordmenn som selv bor på Philippinene. Og de har selv stusset på det som kommer frem i dokumentaren. Det påpekes at uføretrygden til Granfoss tilsvarer middelklasselønn eller to sykepleierlønninger, at den offentlige skolen er gratis, at privatskole koster 4000 kr i året, at huset og området de bor i ikke er klassifisert som slum, og heller ikke at området er så belastet som TS vil ha det til. Det vil være underlig, om denne serien slippes igjen, i noe som helst form.

Gammel 21-11-23, 23:21   #191
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Det er en del ting som skurrer her altså. Virkelig.

Gammel 22-11-23, 05:21   #192
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Denne saken ble jo helt kaos, og NRK har gjort noen dumme vurderinger.

Jeg har fremdeles mye sympati igjen for denne mannen, og for andre i hans situasjon som ikke får gode oppvekstvilkår og som bare skaper problemer for seg selv og andre etterpå.

Jeg vet ikke hvor det med 250 000 kr kommer fra men i programmet sa de at han fikk 13000 utbetalt i måneden.

Gammel 22-11-23, 06:28   #193
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra Nav: Hvis du bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 270 454 kroner. - dette er oppgitt som det minste man kan få. - dette er jo før skatt. - ung ufør er i overkant av 315000 i året. Det ble sagt at det var barnetillegg, ung uførtillegg og ektefelletillegg som forsvant, så da antar jeg at summen er noe sånn. Dette går jo på grunnbeløpet, så trygda hans har jo økt noe i løpet av de 11 årene (?) han har bodd der, så at han ikke har hatt råd til flybilletter hjem vet jeg ikke om jeg vil klandre Nav for, akkurat.

Flere i dokumentaren påpekte at han ikke hadde kontroll på penger. Jeg håper inderlig at han får verge og tenker at har han hatt det fra første stund, har ikke dette skjedd.

Gammel 22-11-23, 06:29   #194
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laveste mulige uføretrygd er jo litt over 270.000,- så da skatter han en del.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 07:22   #195
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Med 13 000 utbetalt tror jeg ikke en familie lever så fett, heller ikke på Filippinene. Det kunne virke som at kona jobbet, men jeg tror ikke hun hadde noen utdannelse - tror hun solgte grillmat (?). Tviler på at hennes lønn var så veldig bra hvertfall. Jeg kan forstå at det ikke er så lett å spare opp 70 000 til flybilletter da.

Gammel 22-11-23, 07:47   #196
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Med 13 000 utbetalt tror jeg ikke en familie lever så fett, heller ikke på Filippinene. Det kunne virke som at kona jobbet, men jeg tror ikke hun hadde noen utdannelse - tror hun solgte grillmat (?). Tviler på at hennes lønn var så veldig bra hvertfall. Jeg kan forstå at det ikke er så lett å spare opp 70 000 til flybilletter da.

Koster flybilletter fra fillipinene 70 000 kr for tre personer? I følge lenken jeg la ut lengre oppe i tråden er 250 000 kr i året omtrent det man får utbetalt med en master på fillipinene. Om man lever fett på det skal jeg ikke uttale meg om, men i følge artikler på nrk har de ikke råd til mat hver dag en gang og sønnen kan ikke gå på skole (som er gratis på fillipinene, mens privatskole koster 4000 kr i året).

Jeg har også sympati for folk som har hatt en kjip oppvekst. Men det er ganske mye som tyder på at han enten ikke er ærlig om livet de lever eller tar ekstremt dårlige økonomiske valg.

Gammel 22-11-23, 08:05   #197
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Hele denne serien burde stoppes permanent. Jeg skjønner ikke hva den prøver å si. Den skyter i alle retninger uten å treffe noe særlig. Og påstander tas ut av sammenhenger slik at vi blir misledet.

Gammel 22-11-23, 08:19   #198
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg, Apple.

Det hadde vært helt supert med en serie som fokuserte på folks møte med merkverdig/uforståelig byråkrati. det hadde vært supert med fokus på hvor vanskelig det er å trenge hjelp og ikke forstå hjelpen man får.

Men denne tendensiøse greia her, hvor sannheten om mange ting underslås for at TS skal kunne reise indignert rundt og snakke om alle som ikke vil snakke med ham - og det senere viser seg at de som ikke vil snakke, har mottatt gjentatte alvorlige trusler fra hovedpersonen i serien. SOm omtales som en stakkar som burde hatt barnehagepedagoger til å forklare ting for seg.
Sønnen og kona blir statister i fortellingen - og det problematiseres ikke at sønnen går for lut og kaldt vann - uten skolegang, uten å kjenne til språket i landet faren sier de alle vil tilbake til. Sønnen sier i serien at han ikke vil reise. TS problematiserer ikke dette i det hele tatt, bare kjører på med fortellingen om den fortvilte stakkaren som ikke får hjelp, på tross av mer enn 3000 brev og e-poster til de som skal hjelpe. Bare å ikke nevne at de 3000 mailene er trusler som er så alvorlige at politiet vil bli involvert hvis han ankommer NOrge, før i episode tre, er jo helt vilt.
Dette er bare trist og tragisk og merkverdig og dypt kritikkverdig journalistikk. Som gjør situasjonen enda mange, mange ganger verre for hovedpersonen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 09:02   #199
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På slutten av Debatten i går, så ble representantene fra Nrk spurt om kona til Granfoss ble spurt om hun fremdeles ønsket at serien skulle bli publisert, etter at hun ble informert om overgrepdsdommen. Som hun ikke ante noenting om på forhånd. Det ble hun ikke. Ingen fra Nrk snakket med henne i det hele tatt, de forholdt seg kun til Granfoss selv. Og han var den som informerte henne. Jeg tror vi kan være nokså sikre på at hun fikk en mangelfull versjon. Hun aner mest sannsynlig ingenting om omfanget, alvorlighetsgraden eller debatten rundt. Dette alene, er så horribelt, at den serien aldri bør se dagens lys igjen. Og Nrk bør hudflettes.

Gammel 22-11-23, 09:13   #200
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Og altså. Det har vært snakk om barsel og bekymringsmelding og flytting til fillipinene fordi de var redd for barnevernet. Men sønnen er vel født i 2007 eller 2008. Og de flyttet i 2012? Da var det en stund siden familien var på barselavdelingen. Og har de bodd på fillipinene i flere omganger? For jeg leste et intervju som ble gjort med ham i forbindelse med ekstremvær på Fillipinene i 2013, og da fortalte han at han og familien hadde bodd der siden 2006. Som rimer dårlig med at de flyttet dit i 2012. Har forresten kona oppholdstillatelse i Norge? For man får vel heller ikke familiegjenforening om man ikke kan forsørge partneren? Er det en problemstilling noen tenkte på da de laget denne serien? Det er vel hauger av eksempler på folk som ikke får hjem kone/mann fordi de ikke kan forsørge dem. Men det løser seg vel om man får 4 mill via Spleis da…

Ellers enig i at serien aldri bør legges ut igjen. Av veldig mange grunner.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.