Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-22, 23:23   #121
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En pakke bønner koster en tier. En pakke kjøttdeig gjerne det seksdoble. Kanskje det ikke matcher kalori til kalori, men de fleste av oss sliter ikke med å få i oss nok kalorier. Kanskje nok andre næringsstoffer, men ikke energi. Tvert i mot. Å bare spise så mye mat kroppen trenger, burde definitivt være på listen. Overspising utgjør sikkert like mye som matsvinn fra privathusholdninger.

Jeg sier ikke at man ikke kan få til et rimelig vegetarisk kosthold og at det vil være sunnere enn det mange spiser nå. Men at det ikke er slik at det i dag er spesielt mange insentiver når det gjelder å gå over til et vegetarisk kosthold dersom man sammenligner kalori for kalori, økonomi og tid det tar å tilberede. Det er også mye å sette seg inn i dersom man skal endre til et kosthold man kanskje ikke kjenner spesielt godt til og det kan ta tid å bli vant med nye smaker og måter å tilberede mat på.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-22, 23:57   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg driver nå uansett og legger om til å erstatte kjøttdeig mer og mer med bønner og lærer ungene at det er billig og et godt triks for fattige studenter. Bønner og havregrøt og ferier i hengekøye.

Jeg ser også at de klimatiltakene som er lettest å gjennomføre her i huset, er der mine klimainteresser sammenfaller med sunnmøringens sparebehov: Ikke kjøpe ting vi ikke trenger, holde oss til en bil så lenge vi var bare to med lappen (det røk da vi ble tre med lappen, og en var en veldig aktiv fyr med svært liten evne til å planlegge...). For folk med dårlig råd, så er selvsagt formaninger om sånt mest irriterende - de gjør dette allerede, som en dyd av nødvendighet. Men for resten av oss, så er det jo et fint sted å begynne - der vi kan slå to fluer i en smekk.

Gammel 20-04-22, 01:07   #123
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Fordi den ikke virker godt nok lenger. Typ; må lades mange ganger hver dag/går tom midt i samtaler/osv. Jeg får mobil betalt av jobben. Sist gang spurte jeg om hvor jeg skulle bytte batteri, men fikk beskjed om at mobiler som var eldre enn 2 år er dyrere å reparere enn å erstatte. Så da fikk jeg ny. Men vi må allikevel levere inn den gamle fordi den leveres til en resirkuleringsordning. Jeg jobber i staten.

Det er klart: jeg som privatperson trenger ikke å gå til Apple for å bytte batteri eller skjerm på min telefon. Det gjør broren min, så det koster meg bare det som skal byttes og portoen.

Gammel 20-04-22, 01:27   #124
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

En del av punktene gjennomfører jeg, andre vil jeg slite mer med. Jeg vet det er dårlig argumentasjon, men jeg blir gretten av å feks skulle fly hvert 8. år, mens rikfolk flyr privatfly og kjører gigayatcher. Jeg blir også demotivert av at influenser- verdenene er så stor som den er og pusher materialisme på oss, så 3 klesplagg i året blir kjipt.

Jeg hadde blitt mye mer motivert dersom flere dro lasset. Feks at vi i hele verden fikk en «forurensingskvote». Ikke at det er holdbart argument, eller gjennomførbart, men vi kunne startet med forbud mot cruise og privatfly.

Jeg blir vel demotivert når jeg ser det store bildet.

Jeg er helt enig. Jeg blir rett og slett litt sur av at jeg må kutte i min "luksus" (som f.eks er salami på knekkebrødet hver dag) når det virkelig fråtses blant de rike. Jeg så en tiktok i dag om hyper consumption. Eksempelet var en video fra The Kardashians og påska i år. Det var et digert sjokoladeegg per person (skal vi si 3 kg?), stor kurv med gaver, en sykkel til hvert barn og en diger tyggismaskin med sikkert tusen tyggiskuler per maskin til hvert barn. I fjor var det visst en golfbag OG en golfbil til hver voksen ... Og sånt overforbruk må jo være det man setter restriksjoner på først. At Kim Kardashian og alle hennes søstre nedskalerer forbruket sitt må da monne mye mer enn at jeg kutter en salamipakke i uka.

Men samtidig får det meg til å føle meg sutrete. "Hvorfor skal jeg når ikke ... buhu"

Gammel 20-04-22, 08:19   #125
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så utrolig HARRY, og jeg skjønner virkelig ikke poenget med den der helt ville, overdådige sløsingen. Det er virkelig uforståelig for meg. En ting er det forbruket de selv står for, men de er jo influencere. Hvor er nøysomhetsinfluenserne, hm?

Men det er også veldig lite fruktbart å peke på andre for å unngå å begynne med seg selv.

Samtidig, så vil vi ikke kunne løse klimakrisen ved at mange nok enkeltpersoner gjør mange nok veldig ubehagelige valg. Det må intensiveres, OG man må jobbe med teknologi.

Gammel 20-04-22, 08:40   #126
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker at jeg ligger ganske bra an på de fleste punktene. Jeg innfrir ikke helt, men er nok ikke langt unna. Med tre klesplagg bare? Selv for meg, som bruker de samme klærne i årevis, trenger litt mer enn dette.

Det med flyturer tenker jeg er en mye større diskusjon enn kanskje forskerne tenker på. Egentlig ber de om at man går tilbake til en verden med mye mindre mobilitet og til dels homogenisering. Vi bor nå i en verden der mange (inkludert meg) bor i andre land enn der de har familiebånd eller kulturelt hører til, noe som jeg er sikker på har vært en berikelse for verdenssamfunnet og bidratt veldig til fred. Jeg er også avhengig, både personlig og faglig, av å reise jevnlig til et sted der jeg hører språket mitt i daglig bruk. Det er slitsomt i å bo i en verden der dette ikke er tilfelle, og som oppvokst i en før-internett-verden, hvor man kun fikk reist til familien ca. hvert 4. år, så vil jeg ikke tilbake dit. FaceTime/Skype hjelper veldig, men jeg tenker at det er viktig at det jobbes hardt med å finne ny teknologi som tillater enkel reising uten å ta livet av kloden vår.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 10:26   #127
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

det er viktig at det jobbes hardt med å finne ny teknologi som tillater enkel reising uten å ta livet av kloden vår.

Jeg mener problemet er at det ikke koster å forurense. Det burde koste å forurense. Skal du fly? Da må du betale for den miljømessige kostnaden det er, i tillegg til vanlig billett. Skal du kjøpe klær? Da må produksjonskostnaden inkludere miljøkostnaden ved at klærne som ikke blir solgt, havner i Chiles ørken.

Det er ingen interesse for å finne ny teknologi som kan danke ut flyene. Til det er flyreiser for billig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 11:04   #128
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

CO2-avgift.

Gammel 20-04-22, 11:05   #129
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg mener problemet er at det ikke koster å forurense. Det burde koste å forurense. Skal du fly? Da må du betale for den miljømessige kostnaden det er, i tillegg til vanlig billett. Skal du kjøpe klær? Da må produksjonskostnaden inkludere miljøkostnaden ved at klærne som ikke blir solgt, havner i Chiles ørken.

Det er ingen interesse for å finne ny teknologi som kan danke ut flyene. Til det er flyreiser for billig.

Tror desverre at det ikke nytter så veldig, de som flyr mye har gjerne råd å betale det det koster.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 11:13   #130
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Poenget er at det gjør alternativene mer attraktive. Når det koster 199 å fly og 799 å ta tog, så taper tog hver gang. Der tog er alternativet. Tilsvarende for teknologiutvikling: Business caset for å utvikle elfly blir veldig mye bedre, når den eksisterende teknologien blir dyrere pga avgifter. Elbil blir attraktivt fordi vi har så høye drivstoffavgifter og avgifter på avgifter på fossilbil.

Gammel 20-04-22, 11:17   #131
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Poenget er at det gjør alternativene mer attraktive. Når det koster 199 å fly og 799 å ta tog, så taper tog hver gang. Der tog er alternativet. Tilsvarende for teknologiutvikling: Business caset for å utvikle elfly blir veldig mye bedre, når den eksisterende teknologien blir dyrere pga avgifter. Elbil blir attraktivt fordi vi har så høye drivstoffavgifter og avgifter på avgifter på fossilbil.

Ja, helt riktig. Blir litt blind siden tog er som regel ikke et alternativ unntatt på 17.mai

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:13   #132
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ja, helt riktig. Blir litt blind siden tog er som regel ikke et alternativ unntatt på 17.mai

Jeg syns det er trist at det ikke bygges ut flere togstrekninger her i landet. Og ikke minst utvider dem som vi har. Toget mellom Oslo og Bergen gikk jo raskere på 70-tallet enn det gjør nå.

Jeg tenker at man må se på utbygging av tog som en investering i miljø. Og hvis man satser mer, får ned prisene, så vil kanskje også flere og flere velge tog som alternativ.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:13   #133
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Jeg skal fra mitt hjemsted til Oslo i mai. Med to unger. Tog koster 3000kr. Bil koster 800kr.
Vi trenger ikke bil, vi liker å ta tog. Men SÅ godt liker vi det ikke og så mye penger har jeg ikke å kaste bort på SJ.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 12:42   #134
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så utrolig HARRY, og jeg skjønner virkelig ikke poenget med den der helt ville, overdådige sløsingen. Det er virkelig uforståelig for meg. En ting er det forbruket de selv står for, men de er jo influencere. Hvor er nøysomhetsinfluenserne, hm?

Det er faktisk (begynt) å bli populært så her er du tidlig ute Polyanna (<- trendy damen :glise: ). På insta følger jeg pengesnakk, linda_sparer_penger og gjerriknarken (for det å spise opp maten er det mange flere)

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ja, enig. Tror også at man burde ha regnet forurensning på sluttbruker. Feks er India en versting i forhold til forurensning på blant annet tekstilindustri. Tror det ville ha bremset forbruket hvis forurensningskostnaden ble lagt på sluttbruker i Norge. Tror også det ville ha hjulpet på mat (og matproduksjon i Norge)

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Tror desverre at det ikke nytter så veldig, de som flyr mye har gjerne råd å betale det det koster.

Noen vil jo alltid ha råd, men det er klart det hjelper å skru opp prisene. Det ser man jo helt tydelig på alt mulig annet (boliger, klær, strøm etc)

Gammel 20-04-22, 12:58   #135
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- Jeg kunne lett spist vegetarisk, men det får høylytte protester fra resten av familien. Nå prøver jeg å holde på en vegetarmiddag og to fiskemiddager i uken. Og jeg spiser ikke en «voksenporsjon» kjøtt til kjøttmiddagene. Men jeg må innrømme at det handler mer om smak og behag, enn miljø.

- Der kan jeg bli bedre. Jeg kjøper riktignok mye brukt, og mye skyldes stadig endrede altiviteter og aktivitetsnivå de siste årene. Men ikke alt.

- Snakker vi hvite/brunevarer av elektriske artikler? For de lever langt lengre enn 7 år hos oss. Det samme gjelder jo forsåvidt mindre ting også, som datamaskiner, høyttalere etc. Det er vel wearables og mobiler som varer kortere.

- Flyreiser reduseres antagelig ikke. Jeg/vi har flere turer til Oslo/Rikshospitalet i året,og det må bli forbudt om jeg skal slutte å fly frem og tilbake. Vi kunne i teorien tatt tog, men i praksis innebærer det to ekstra dager, med evt fravær fra jobb/skole.

- Bilene må vi også ha. Vi bor på et sted med veldig dårlig kollektivtilbud. Minst tre dagee i uken hadde jeg brukt en hel arbeidsdag på å komme meg til/fra behandlingstimer som varer 1-1,5 timer. Men bilene er bruktbiler, den ene er elbil, og vi har dem lenge.

Gammel 20-04-22, 13:10   #136
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

CO2-avgift.

CO2-avgift dekker bare delvis problematikken med forsøpling (og akkurat for flyreiser er det mulig å få litt bedre samvittighet ettersom mange flyselskap har en enkel måte man kan klimakompensere reisen når man bestiller). En bil etterlater seg 5 % avfall som ikke kan gjenvinnes eller brennes, men som bare havner på deponi. Det er selvsagt problematisk, og det bør koste. Mye vann går med til å produsere klær. Det bør vises i prisen på klærne.

Og så videre, og så videre. Heliumsballonger må jo for eksempel bare slutte å finnes. Helium er en begrenset ressurs!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 13:20   #137
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Det med flyturer tenker jeg er en mye større diskusjon enn kanskje forskerne tenker på. Egentlig ber de om at man går tilbake til en verden med mye mindre mobilitet og til dels homogenisering. Vi bor nå i en verden der mange (inkludert meg) bor i andre land enn der de har familiebånd eller kulturelt hører til, noe som jeg er sikker på har vært en berikelse for verdenssamfunnet og bidratt veldig til fred. Jeg er også avhengig, både personlig og faglig, av å reise jevnlig til et sted der jeg hører språket mitt i daglig bruk. Det er slitsomt i å bo i en verden der dette ikke er tilfelle, og som oppvokst i en før-internett-verden, hvor man kun fikk reist til familien ca. hvert 4. år, så vil jeg ikke tilbake dit. FaceTime/Skype hjelper veldig, men jeg tenker at det er viktig at det jobbes hardt med å finne ny teknologi som tillater enkel reising uten å ta livet av kloden vår.

Dette tenker jeg er en av de store grunnene til at dette med reiser blir vanskelig og treffer skjeft. Vi har bosatt oss slik at vi må reise langt til mange kjære. Det rives ikke bånd på samme måte hvis man bosetter seg langt unna for kort tid eller for å etablere seg. Det er så mye mer enn behovet for å reise pga klima eller for å oppleve andre kulturer. De menneskelige båndene er vitige.

Jobbreiser tror jeg man kan kutte mye på uten at det må koste mye. Det er lenge siden vi gikk over til mer sensur digitalt. Man må ikke fly til korte møter hver gang. Mye kan gjøres digitalt. Klart man må møtes også for å bli kjent og ha andre typer møter enn man får til digitalt. Men mye kan kuttes ut, det er jeg sikker på.

Gammel 20-04-22, 17:10   #138
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

CO2-avgift løser SELVSAGT ikke alt.

Ingenting løser alt. Vi må gjøre alle tingene samtidig. Teknologi og vindkraft og avgifter og insentiver og kompensasjon til de som ikke klarer høye strømpriser og rasjonering og forbud og kjernekraft og oppgradering av vannkraftverk og småkraftverk og utbedring av kollektivtilbud og sponsing av varmepumper og ALT.

Gammel 20-04-22, 17:15   #139
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Her snakkes det forresten om utbygging av tog, og hvorfor utbygging av nye strekninger IKKE er positivt for miljø/klima, mens utvikling av eksisterende strekninger er det:

https://www.pwc.no/no/podcast/pwc-po...g-i-norge.html

Gammel 20-04-22, 17:27   #140
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Dobbeltspor på jærbanen har vært diskutert i årevis, men det skjer ikke noe. Det hadde definitivt gjort det mer attraktivt å reise med tog om det var fire avganger i timen, og ikke bare to sånn som nå.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:26.