Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mat og helse for muslimer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-22, 14:17   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat og helse for muslimer?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Tja. Definér hva som ligger i begrepet "kresen"?

Vel, ordbokas definisjon om at man er "forvent når det gjelder mat" syns jeg i alle fall er en ganske fordomsfull definisjon.

Selvsagt kan ikke en M&H-lærer vite i hvilken "grad" noen er kresne eller ei. På samme måte som at man ikke kan vite i hvilken "grad" noen er vegetarianere, muslimer eller har andre livssyn. Det er jo ingen som sjekker om du er innmeldt i et religiøst samfunn, eller noen som kommer hjem og sjekker om du har spist kjøtt i helga.

Før oppstart på M&H fikk vi utdelt et skjema hvor man spurte om blant annet allergier og andre ting som kunne påvirke spisingen. Jeg opplyste da om kresenheten hos min datter. Hun er fullstendig klar over dette selv, og er absolutt i stand til å selv regulere om hun skal smake på ting eller ei. Jeg krever ingen tilretteleggelse for henne (vi er vel vante med å ha reservemat i sekken), men jeg krever at hun respekteres og ikke tvinges til å spise noe hun ikke ønsker å spise. Jeg syns også at læreren kan holde seg for god til å snurte over kresne elever.

Jeg tror ikke man har så mye annet valg, enn å stole på elevene. Jeg ser ikke helt poenget med å tvinge (eller forsøke å tvinge) noen til å spise ting de ikke ønsker å spise.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.