Sv: Mattekrav til lærerstudenter
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg er ganske delt. Jeg ser de positive sidene, men for medisinstudenter er det nå slik at fordi de ikke skilles på karakterer, er det nettverk, verv, aktiviteter og ting de har drevet med mens de er studenter som skiller dem. Man er helt avhengig av riktig nettverk for å få LIS-plass på de mest populære stedene, og det fører nok til en studietid som kan være mer krevende og tøff enn den trenger å være. Jeg har egentlig ikke lyst til at det skal bli sånn for lærerstudenter.
Jeg kjenner også to medisinstudenter som er helt åpne om at de legger ned mindre innsats i fagene enn om de hadde blitt rangert fra E-A, fordi de vet at de uansett bare kreves "midt på treet", og de mener det er helt nødvendig å prioritere slik fordi de må bruke mye tid på å bygge nettverk, ha riktig deltidsjobb, jobbe for å få være med på forskning osv. Det er ikke udelt positivt det systemet.
Går det på nettverk? Mente at i gamle dager var karakterer på medisin viktig, fordi karakteren var viktig for hvilken rekkefølge man fikk oppfylt ønske om plass for praksis/ turnustjeneste. Det var ihvertfall det som ble sagt.
At man blir ansatt lettere med relevant erfaring er ikke vanskelig å forstå. Men de har vel noen krav om innhold, f.eks. kommunehelsetjeneste og den slags. Og hva er et populært sted, er et moment. Det har vel gått mye på geografi, særlig at man har lyst til å være i byer på Østlandet?
|