Sv: Mattekrav til lærerstudenter
Opprinnelig lagt inn av Erica, her.
Nenne - bare for å følge deg på tankegangen- tenker du at i KRLE, samfunnsfag, kroppsøving og andre fag har man behov for mattekunnskapene på videregående nivå? kan ikke du forklare litt mer hvordan du tenker det? Jeg følger deg på at noe grunnleggende tallkunnskap er greit å ha, men ser ikke helt at man må ha matematikk på vg2 nivå, men det kan hende jeg ikke helt skjønner hva du mener.
Se under.
Opprinnelig lagt inn av Sol, her.
Jeg er, som Input, 100% for kravet. Jeg underviser matematikk på vgs og ser hvilken forståelse av faget som skal til for å gå ut med karakteren 4 i disse fagene. Jeg mener at vi skal ønske oss at de som skal undervise barna våre (eller barnebarna, da, mine egne er for lengst ferdig med grunnskolen), skal ha en god faglig forståelse, i tillegg til å ha gode didaktiske egenskaper. En faglig trygg lærer har mye bedre forutsetninger for å gi elevene en god faglig plattform og møte hver enkelt elev.
Elevene lærer svært lite nytt i 1 og 2P i forhold til grunnskolen. Jeg er enig med Input i alt annet også!
Ja, det har vært min forståelse også at 2P ikke inneholder noe særlig ut over grunnskolenivå. Dette faget er det vi her til lands har satt som et minimum av allmennkunnskap. Å skrape sammen litt mer enn bestått er det minste vi kan forlange av dem som skal undervise i skolen. Greier man ikke firerkravet her har jeg vanskelig for å se for meg at man kan forklare enkel statistikk i samfunnsfag og KRLE eller beregning av ingredienser ien kakeoppskrift som skal omgjøres fra langpanne til rund form eller andre helt grunnleggende ting.
Etter å ha mottatt helt elendig utformede informasjonsskriv fra skolen mener jeg også at firerkravet må gjelde i norsk.