|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerÅ, nå kom jeg på at når mannen min jobbet sammen med indere kalte de han konsekvent for sir og var enig i alt han sa - uten unntak.
|
|
|
#2 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerPå jobben er de fleste brukerne fra andre land enn Norge. Et kjennetegn er at de gjerne starter samtalen med "unnskyld, jeg vil gjerne vite....". Jeg blir ofte kalt for madam eller missis, og de takker alltid for samtalen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturerEt kjapt svar, siden jeg forlengst burde ha ligget i seng. Det er ikke mitt inntrykk at det finnes spesielt få høflighetsfraser på norsk. Dette har Tinetoff sikkert tall på
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: Til dere som er gode på fremmedspråk og andre kulturer
Ja, der føler jeg at vi mangler noen ord, som "Ma'am" eller "Sir", som man kan si/rope for å få kontakt med noen man ikke kjenner navnet på. (Snakket vi om det på treffet, forresten?) Jeg synes heller ikke det høres spesielt høflig ut å rope "hei du!" eller "du der!", men man har liksom ikke noe alternativ på norsk. (Det er mindre uhøflig å si det i et behagelig/unnskyldende tonefall enn å rope det, naturligvis.)
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Jeg husker at vi snakket om det.
Jeg synes jeg kommer veldig langt med "Unnskyld" (med samme tonefall/betydning som man på andre språk bruker Ma'am/Sir). |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Helt enig. Jeg bruker det stadig vekk. I butikken bruker jeg det alltid når jeg trenger hjelp til noe.
Gutta 2003 og 2005 Sist redigert av malena : 17-08-07 kl 10:35. Årsak: La til et lite poeng. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Svigerinnen min i Sydney bruker også "cheers" istedet for "ha det"/"hilsner".
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Mulig relativt til Indere, men vi oppfattes ikke slik ute. |
|