Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-21, 18:52   #561
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Hvordan er det egentlig når man streiker mtp lønn? Lønn i streikeperioden fra streikekassa er vel og bra, men hva med ferielønn neste år, får man det fra streikekassa og? Eller taper man de ukene?

Vi får det utbetalt nå, sammen med streikebidraget.

Gammel 04-06-21, 19:14   #562
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Neste år er det hovedoppgjør, da blir det nok storstreik på mer enn lønn. Gudbedre. Streikeviljen økes nok betraktelig.

Ja dette "roer" ikke ned kampviljen liksom.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-21, 19:22   #563
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Vi får det utbetalt nå, sammen med streikebidraget.

Aha, mangt man skal lure på selv om det ikke angikk meg denne gangen.

Gammel 04-06-21, 20:39   #564
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir så provosert av dette!

Jeg er av de som behandler disp. søknader. Se på denne:
https://sykepleien.no/2021/06/oslo-t...ZLT87VaQnTVfEY

Dette er skikkelig ille, og en utarming av streikeretten.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-21, 20:43   #565
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nå forstår jeg virkelig at dere er sinte.

Gammel 04-06-21, 20:49   #566
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke vært så rasende på årevis. Det burde alle være. Dette kan være slutten på en reell streikerett. Uansett hva man synes om denne streiken, bør alle som er ansatt et sted være dypt bekymret for dette.

Gammel 04-06-21, 21:13   #567
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg har ikke vært så rasende på årevis. Det burde alle være. Dette kan være slutten på en reell streikerett. Uansett hva man synes om denne streiken, bør alle som er ansatt et sted være dypt bekymret for dette.

Jeg er helt utrolig enig. Dette er et demokratisk problem, synes jeg. Jeg får assosiasjoner til land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-21, 21:30   #568
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra at det er flere enn meg! Ja, det er stort demokratisk problem. Skittent spill.

Og den teppebombingen arbeidsgiver holder på med/holdt på med, er skikkelig ille, altså. SKIKKELIG ille.

Jeg håper KS/arbeidsgiver får den tilbake midt i fleisen som tusenvis av avviksmeldinger om helge- og feriebemanningen de har planlagt, som mange steder er lavere enn det de har meldt fare for liv og helse med i streiken nå.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 04-06-21, 21:34   #569
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Bra at det er flere enn meg! Ja, det er stort demokratisk problem. Skittent spill.

Og den teppebombingen arbeidsgiver holder på med/holdt på med, er skikkelig ille, altså. SKIKKELIG ille.

Jeg håper KS/arbeidsgiver får den tilbake midt i fleisen som tusenvis av avviksmeldinger om helge- og feriebemanningen de har planlagt, som mange steder er lavere enn det de har meldt fare for liv og helse med i streiken nå.

Det bør sykepleierforbundet organisere!

Gammel 04-06-21, 21:47   #570
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må du forklare nærmere, Pøblis. Innebærer ikke streikeuttak lavere bemanning enn det som er normalt over tid på de arbeidsplassene det er tatt ut folk i streik? Er ikke det litt av poenget med streik, at man tar ut folk sånn at arbeidsgiver merker at folk er ute, samtidig som det ikke er lov å sette inn vikarer for de som er tatt ut.

Utfordringen med helsesektoren er jo at for lav bemanning, over tid, innebærer en fare for liv og helse. Og da må vel kommunen søke om disp for å kunne sette inn folk? Jeg antar at de lærerstillingene det er søkt om disp for dekker spesielt sårbare barn, som vel er enda mer utsatte etter halvannet år med pandemi. Jeg kan ikke skjønne at fagforeningene er sure for at arbeidsgiver søker om disp. Det er like mye arbeidsgivers rett, som arbeidstaker har rett til å streike. Og så må forbundet vurdere om det er grunn til å innvilge disp. Og til syvende og sist må regjeringen/Stortinget vurdere om det er nødvendig å gripe inn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-21, 21:53   #571
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå må du forklare nærmere, Pøblis. Innebærer ikke streikeuttak lavere bemanning enn det som er normalt over tid på de arbeidsplassene det er tatt ut folk i streik? Er ikke det litt av poenget med streik, at man tar ut folk sånn at arbeidsgiver merker at folk er ute, samtidig som det ikke er lov å sette inn vikarer for de som er tatt ut.

Utfordringen med helsesektoren er jo at for lav bemanning, over tid, innebærer en fare for liv og helse. Og da må vel kommunen søke om disp for å kunne sette inn folk? Jeg antar at de lærerstillingene det er søkt om disp for dekker spesielt sårbare barn, som vel er enda mer utsatte etter halvannet år med pandemi. Jeg kan ikke skjønne at fagforeningene er sure for at arbeidsgiver søker om disp. Det er like mye arbeidsgivers rett, som arbeidstaker har rett til å streike. Og så må forbundet vurdere om det er grunn til å innvilge disp. Og til syvende og sist må regjeringen/Stortinget vurdere om det er nødvendig å gripe inn.

Vi er jo ikke sure for at de søker om dispensasjon. Vi, i hvert fall jeg, er sure for at de søker om haugevis av dispensasjoner, får innvilget særdeles mange av dem og bare venter på at en eller annen dispensasjonssøknad ikke innvilges som de kan klare å argumentere med liv og helse på. Og at når organsisasjonen da innvilger dispensasjon, så vil ikke arbeidsgiver bruke den - men lar det gå til tvungen lønnsnemnd. Det uthuler hele streikeretten, og arbeidsgiver vet nå at det bare er å vente på en liten feil, så er streiken over. Det betyr at de aldri trenger å komme noen streikende i møte i fremtiden. Det er et svært ugreit arbeidsliv hvis streikeretten i praksis forsvinner.

Gammel 04-06-21, 21:56   #572
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sur, og sjokkert over begrunnelsen til TRI.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-21, 21:58   #573
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

UNIO fikk inn 4000 søknader om disp. De innvilget 3000 av dem.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-21, 21:58   #574
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan si - men det er tatt ut veldig forsiktig, slik at bemanningen ikke skulle være under det man har på helg, som jo anses for å være forsvarlig. Streikeuttaket er gjort av folk som har inngående kjennskap til driften på de ulike arbeidsplassene. Det er søkt dispensasjoner for MASSE som vanligvis arbeidsgiver mener er helt innafor. MASSEVIS. Les lenken jeg la ut, den beskriver situasjonen i Oslo. Det blir interessant hvordan arbeidsgiver skal få med aorganisasjonene på ferieturnusene nå. De har jo mange steder lavere bemanning i ukesvis enn det som er meldt som uforsvarlig under streiken.

Gammel 04-06-21, 22:00   #575
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi er jo ikke sure for at de søker om dispensasjon. Vi, i hvert fall jeg, er sure for at de søker om haugevis av dispensasjoner, får innvilget særdeles mange av dem og bare venter på at en eller annen dispensasjonssøknad ikke innvilges som de kan klare å argumentere med liv og helse på. Og at når organsisasjonen da innvilger dispensasjon, så vil ikke arbeidsgiver bruke den - men lar det gå til tvungen lønnsnemnd. Det uthuler hele streikeretten, og arbeidsgiver vet nå at det bare er å vente på en liten feil, så er streiken over. Det betyr at de aldri trenger å komme noen streikende i møte i fremtiden. Det er et svært ugreit arbeidsliv hvis streikeretten i praksis forsvinner.

Ja. Dette. Akkurat dette.
Vi er ikke sure for disp-søknader. Men det er påfallende hva som har vært uforsvarlig siden streiken startet.

Gammel 04-06-21, 22:04   #576
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sur fordi det BLE innvilget disp på den brannen i Fredrikstad, og likevel ble det lønnsnemd.

Gammel 04-06-21, 22:05   #577
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg er sur fordi det BLE innvilget disp på den brannen i Fredrikstad, og likevel ble det lønnsnemd.

Og ekstremt sur på partiene i regjeringen. De har vel gitt opp å vinne valget til høsten, for det gjør de i hvert fall nå.

Gammel 04-06-21, 22:08   #578
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Ja, er ikke sur på dispen, men på regjeringen.

Gammel 04-06-21, 22:19   #579
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Herremin, for et nettroll jeg er blitt. Er så sint fremdeles at jeg nesten sprekker.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-21, 22:45   #580
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er dette nok et bevis på at vi ikke betyr en dritt for de som styrer over oss.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:32.