|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?
|
|
|
|
|
|
#422 |
|
Tatt på
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Her i Stavanger-området er de aller fleste skoler berørt. Eldste er så heldig at mattelæreren ikke streiker, så de skal ha heldagsprøve i matte i morgen (8. trinn) som planlagt for lenge siden.
|
|
|
#423 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Hvis de tilbyr SFO hele dagen, vil jo ikke foreldrene med barn i småskolen merke noe til streiken. Og da er jo poenget bort.
|
|
|
#424 |
|
Javel?
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Ungdomsskolen til yngste har vært stengt siden torsdag. På vgs er de fleste faglærere til vg3 eleven tatt ut, |
|
|
|
|
|
#425 |
|
I mål
|
Det er jo heller ikke lov å la andre gjøre de streikenes jobb, så jeg tenker at et slikt konkurrerende tilbud ikke er innenfor - man utvider da arbeidet til noen andre for å dekke for dem som streiker. Det blir som om man skulle satt inn vikar i skoletimene som er avlyst. |
|
|
|
|
|
#426 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Men hos min ene sønn ble det satt inn vikar til timer en streikeutatt lærer skulle hatt i god tid før streiken (tror pga svangerskapspermisjon eller sykemelding) Siden vikaren ikke var streikeuttatt ble undervisningen gjennomført.
|
|
|
|
#427 |
|
|
Det er jo noe helt annet. Jeg er også vikar for en som er organisert i UNIO og om vår skole ble tatt ut, skulle jo ikke jeg streiket for ham.
|
|
|
|
#428 |
|
I mål
|
Det er noe annet ja. Da er jo vikaren ikke satt inn pga streiken men pga andre forhold. Men det er altså ikke slik at man kan bemanne om slik at andre gjør de streikendes oppgaver. |
|
|
|
|
|
#429 |
|
jabbsaft
Hvor: Trondheim
Ja det og. Dette er jo ikke som i ferien der SFO har et tilbud fordi skolen er stengt.
|
|
|
#430 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er klar over det. Ser bare ikke meningen, steng skolen helt da heller. |
|
|
|
|
|
#431 |
|
I mål
|
Jeg tenker ikke det gir så riktig signaleffekt heller. Andre ansatte skal gjøre sine ordinære oppgaver. Jeg tenker at jeg godt kunne benyttet meg av ettermiddagsSFO/AKS dersom jeg hadde et barn hjemme hele dagen fram til det åpnet der. |
|
|
|
|
|
#432 |
|
Er frisk!
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Jeg skulle ønske dere som ikke støtter streiken, hadde visst hvor dårlig undervisning og klassemiljø det blir når ufaglærte, ofte unge, skal gjøre lærers jobb. Det synes ofte ikke hjem, men det er rett og slett ofte katastrofale tilstander. Vi er nødt til å ha en lønn som gjør at flere vil bli lærere, kanskje spesielt fra 1.-4. klasse.
|
|
|
|
#433 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Jeg er ikke uvitende om at pedagogikk er et fag og et håndverk som har veldig mye å si for kvaliteten på undervisningen. Men samtidig har jeg også registert at det har oppstått utrolig mye frustrasjon pga lønnsglidning i frontfagene knyttet til induviduelle tilegg, som dere som gruppe er enige om at er en uting. Det er også slik i offentlig sektor at dersom det blir manglel på riktig personell øker lønnen og betingelsene blir bedre. Sjekk ut lønn og betingelser for å bli lege i en distrikskommune i utkantnorge feks.
|
|
|
|
#434 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det er mye høyere aksept for at ufaglærte gjør jobben til en lærer enn til en lege, så sammenligningen er ikke helt relevant.
|
|
|
#435 |
|
|
Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?Også er det da virkelig ikke slik at fordi én yrkesgruppe har fått betraktelig dårligere arbeidsvilkår de siste årene, så skal andre yrkesgrupper bare ta til takke med dårligere arbeidsvilkår også.
|
|
|
|
#436 |
|
Er frisk!
|
Siden man kan putte inn en hvilken som helst person inn for å gjøre lærers arbeid, fungerer det ikke slik. Det er jo nettopp det som er problemet. Foreldre burde derfor være særdeles mye mer skeptisk til hvem det er som faktisk underviser barna sine. En del hadde blitt sjokkerte til tider tror jeg. Folk hadde ikke funnet seg i å møte en ufaglært 19-åring rett fra videregående som legesekretæren som skal ta blodprøver, som tannlege, som sykepleier eller som elektriker, rørlegger eller snekker. Konsekvensene blir for store. Vel, det blir de i skolen også - det tar bare tid før konsekvensene viser seg.
|
|
|
|
#437 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Men dette gjelder jo ikke de store gruppene - personell hvor det ikke bare handler om å rekruttere en eller to, men kanskje 10 eller 12. Slik som sykepleiere og lærere. Verken sykepleier- eller lærermangel har ført til lønnsglidning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#438 |
|
Panzerekstremfeminist
|
vet du, det skjer i STOR utstrekning at sykepleiere erstattes av ufaglærte. https://www.nsf.no/sites/default/fil...om-ma-snus.pdf
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#439 |
|
Er frisk!
|
Nei, det visste jeg faktisk ikke. Det er jo sterkt bekymringsverdig!
|
|
|
|
#440 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Ja, det er et stort problem. Men kanskje mest i sykehjem, boliger? Og hjemmetjenesten. Det merkes på kvaliteten sv det sykepleiefaglige. Mange ufaglært er flinke med pasientene, men det krever litt mer enn det for at kvaliteten på tjenesten skal være optimal.Der jeg jobber er vi så heldige at vi har lite ufaglærte, kun en og annen spl/med student. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|