Sv: Blir det streik neste uke for lærerne, tror dere?
Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.
Det er ikke snakk om at Unio/arbeidstakerorganisasjonen skal gi unntak for liv og helse, det er snakk om at uttaket innen helse er egna til å få regjeringa til å ta ut tvungen lønnsnemnd. I den grad det å ikke gi disp. har noe som helst med dette å gjøre, bidrar jo bare det til at lønnsnemnd blir mer sannsynlig siden det går så sterkt ut over tredjepart. Og jeg tror som sagt det er bevisst.
Jeg tror også dette er et forsøk på å tvinge igjennom tvungen lønnsnemnd. Nettopp fordi en streik koster mye, både på forbunds- og samfunnsnivå. Det var også poenget mitt; at forbundet neppe gir disp av hensyn til liv og helse, OG at dersom de ønsket en lengre streik, så ville uttaket vært et annet.
Samtidig så er det en utfordring at streik er et virkemiddel som i veldig liten grad fører frem i offentlig sektor, fordi de som blir skadelidende ikke er arbeidsgiver, men tredjepart. I privat sektor får det direkte konsekvenser for arbeidsgiver, fordi de får produksjonsstans. I offentlig sektor blir alt for mange bare sure på de som streiker, fordi det er tredjeperson som får "svi" for streiken, mens det overhodet ikke får konsekvenser for arbeidsgiver.
Jeg er enig i at lærerlønningene må opp, og at det vi er avhengig av gode lærerlønner for å kunne rekruttere og beholde de beste lærerne. Men jeg er usikker på om streik er det beste virkemiddelet for å få det til.
|