|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22Jeg mener det må være tilstrekkelig å utvide selvbestemt abort til f.eks. uke 14. og heller endre måten nemden arbeider på. F.eks. at ventetiden skal være maks 24 timer , evaluering og kontroll av nemdsmedlemmene etc.
|
|
|
#2 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22
Det er ingen som mener at man ikke skal få rådgivning om man ønsker det. Slutten av innlegget ditt er bare usaklig, helsepersonell utfører allerede senaborter i dag.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå forsøpler du virkelig debatten. Det er ingen som har foreslått at man bare skal kunne bestille seg en senabort fordi man har lyst, og det er heller ingen grunn til å tro at det hadde forekommet.
Det vil man jo også alltid slippe. Dette blir som enhver annen medisinsk behandling. Legene anbefaler, pasienten velger. Også kan man ikke kreve å få gjennomført medisinsk behandling som ikke er anbefalt. Selv med nemnd er det jo fremdeles en selv som har valgt. Man velger om man vil spørre nemnda eller ikke, velger man å ikke gjøre det, har man valgt å ikke ta abort. Velger man å spørre, har man valgt abort. Det kommer man liksom ikke unna.
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men hvis man åpner for selvbestemt abort helt frem til uke 22 så er det jo akkurat den muligheten man gir. Og dessverre finnes det eksempler på at dette skjer; i Russland, Canada og USA. At kvinner velger å fjerne fostre sent i svangerskapet selv om det ikke er klare medisinske grunner for det. Ikke i veldig stor skala, men skjer. Det synes jeg er ytterst problematisk.
|
|
|
|
#5 |
|
|
Nei, det er ikke det. Selvbestemt er ikke det samme som fri.
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sikkert, men nå er det ingen som har brukt formuleringen 100% selvbestemt, så vidt jeg har sett.
Det stemmer.
|
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nå stoler jeg normalt sett ikke på VG som kilde, men det er slike artikler som dette jeg har lest og derfor reagert på: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-forhandlinger
|
|
|
|
#8 |
|
|
Heldigvis er det ikke spesielt vanskelig å gå direkte til kilden i dette tilfellet. Det SV har vedtatt er at kvinnen skal ha selvbestemmelse innenfor dagens regelverk. Dagens regelverk sier at det skal være tungtveiende grunner mellom uke 12 og uke 18. Det SV dermed foreslår er at gitt at aborten er lovlig (altså det foreligger tungtveiende grunner) skal kvinnen ha siste ordet. Dette åpner altså IKKE for abort for å reise til Syden eller som hevn.
|
|
|
|
#10 |
|
|
I så fall har vi nådd et absolutt bunnpunkt for hvor lite vi tåler her på FP. Håper vi kommer oss opp igjen.
|
|
|
|
#11 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Problemet er at Gale-laila ikke tar abort på grunn av hevn, men fordi hun har vært ti år i en psykiatri som ikke virker. hun driver med rus og selvskading, og har ikke rom for et barn. mannen er voldelig og utro, han banker henne når han er dritings og truer henne til å beholde barnet når han er edru.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|