|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Jeg forstår argumentene dine mot mine argumenter og har også gitt min tilslutning i prikk angående det. Men jeg er, når jeg nå har tenkt meg om i mange dager, allikevel ikke sikker på at de som den gang etterforsket saken og fikk VK dømt egentlig ønsker full gjennomgang. Det er så mange svakheter i det arbeidet som ble gjort at en ny rettssak i mine øyne vil levne dem lite ære. Innlegget på NRK av Arne Pedersen er en lang forsvarstale for at ting ble gjort riktig den gangen. Det har ikke vært mulig å få noen andre på banen, selv om han oppfordrer helt eksplisitt til det i innlegget sitt. De fleste som har publisert kritiske innvendinger til hvordan saken ble behandlet den gangen har prøvd å få "den andre siden" (de som mener Kristiansen er skyldig) på banen uten å lykkes. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Ja, det er jo to forskjellige ting. Det jeg etterlyste var en balansert debatt i mediene.
Det er jo ikke de som etterforsker saken som bestemmer om saken skal bli gjennopptatt eller hvilke konsekvenser det får (frifinnelse eller ny sak), så dette er jo grunnen til at jeg blir i stuss over at du drar frem dette? Jeg er helt enig i at de som etterforsket saken sikkert er helt overbevist om at det var riktig avgjørelse (på samme måte som advokaten til VK virker helt overbevist om at det er feil avgjørelse). Jeg mener også at de som jobber med dette ikke har så personlig agenda (da må de jo bli noe ko-ko etterhvert, hvis de skal være personlig engasjert i alle sakene de har? Men dette er jo bare min mening). Det jeg egentlig sier om dine påstand: Er den relevant?
Nå mener jo både jeg og du at det bør bli en ny rettsak, så jeg er litt usikker på om det er meg du argumenterer med, eller om dette er mer generelle tanker du gjør deg.
Mulig jeg husker feil, men han benevner jo akkurat dette som en utfordring at dette ikke har vært vanlig. Dette har jo heller ikke skjedd i Erik Jensen saken, i Birgitte Tengs saken, i Therese saken eller i Orderud saken, så derfor mener jeg at det er feil at grunnen til at påtalemyndigheten ikke uttaler seg har noe med denne saken å gjøre.
Hu? Tror vi har forskjellig oppfatning av hva som vil skje videre
. Sitatet er hentet fra denne artikkelen.
Så vidt jeg forsto var dette samme sak? Men i og med at det var en tilståelsesak (VK tilsto), så ble den disse overgrepene behandlet anderledes i retten.
Jeg tror jo som sagt at det blir full rettslig gjennomgang, og jeg mener (som jeg har nevnt tidligere) at det er riktig i og med at det ikke er noen vektlegging av bevis i dommen (som var grunnen til at jury ble avviklet). En ny dom (frifinnelse eller ikke) må vise hvordan bevisene er vektlagt. Det er jo helt vanlig at bevis peker i flere retninger og noe må vektlegges mer enn andre.
Nå er det jo rettsystemet som har denne rollen, jeg er usikker på om det er heldig at det blir mye prosedering i media. Mulig dette med nye jury ordning vil fjerne mye av debattgrunnlaget? Jeg har kanskje formulert meg uklart, men det er i og for seg ikke påtalemyndighetene jeg savner, men det er mer nyansert mediedekning.
|
|
|
#4 |
|
Har ingen tittel
Det er med et blikk til det forrige innlegget mitt, hvor du påpekte at argumentasjonen min var betenkelig og at jeg tillegger vedkommende personlige motiver. Jeg ser det, og ja, jeg gjør muligens det. Jeg tror det er mennesker bak disse som fikk ham dømt. Og stolthet er viktig. Jeg tror det er mange som heller ville dødd (litt flåsete sagt) enn å legge seg flat i all offentlighet i ettertid og si at "ja, jeg ser jo nå at avhørene jeg gjorde ... bla bla bla". Hvis man ser svakheter i sin egen oppførsel nå mange år senere er det ikke sikkert at man er den første til å
Det er generelle betraktninger, men selvsagt er betraktningene påvirket av det som er sagt i tråden. Men jeg "krangler" ikke, og er ikke ute etter å omvende noen. Jeg er egentlig i store trekk enig med deg, muligens med den forskjellen at jeg etterhvert i tillegg til å synes at det er viktig å få avklart om dette er et justismord også tenderer mot å tro at Kristiansen ikke er gjerningsmann.
Dette forstod jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Men det er jo ikke de som var med å dømte han den gangen som skal vurdere saken gjennopptatt på nytt? For vi er uenige om i hvor stor grad de (som jobbet i påtalemyndighetene den gangen) er personlig motivert - og det er selvsagt greit. Det er jo ikke noe fasitsvar, det er jo min og din mening. Men i og med meningene deres ikke kan påvirke gjenåpningen, så tenker jeg at det ikke er relevant.
Så vidt jeg skjønner jussen i dette: Når gjennopptakelseskommisjonen har sagt at det er åpnet for tvil skal man (staten Norge) to valg:
Jeg har dessverre ikke rukket å lese alt det du linker til (og det er nok tvilsomt om jeg rekker det). Det jeg har lest er blant annet denne artikkelen du lenker til fra Morgenbladet. Denne stiller seg jo på VK "sin side" (jeg ser det du sier om at det ikke er sider, men den åpner i alle fall for at det er justismord, og da tenker jeg man mener at VK er uskyldig.) Og det er jo dette jeg kritiserer - jeg synes ikke det er noen stemmer som argumenterer for at han er skyldig (i media). Jeg synes det er en del pussigheter i den artikkelen fra Morgenbladet. Dette er et eksempel:
Ja, dette er kjent (se feks denne artikkelen fra VG), og det er akkurat dette jeg mener med prosedering: Den som skriver artikkelen tar opp enkeltfakta i saken (som så vidt jeg skjønner ingen er uenige om), og velger å belyse akkurat de faktaene og sier ting som at "dommen er misvisende". Men dommen er ikke nødvendigvis misvisende - det betyr bare at de kan ha valgt vekk dette vitneutsagnet (som VK sin mor, er det ikke urimelig at dette har blitt bedømt som ikke troverdig).
|
|
|
#6 |
|
Har ingen tittel
At jeg tror at de som fikk Kristiansen dømt den gang ikke ønsker full gjennomgang av saken på ny, og dermed et kritisk blikk på sitt eget arbeid, er selvsagt ikke relevant for saksgangen - jeg er naturligvis klar over at det ikke er de som bestemmer om det blir en full forhandling igjen eller ikke. Men det er jo relevant som en meningsytring fra meg som debattant, synes jeg, all den tid jeg virkelig tror at noe av grunnen til at det er en øredøvende stillhet fra “den andre siden” er at man ikke ønsker å ettergås. Dette fremkommer også, mener jeg, i sitater i rapporten fra gjenopptakelseskommisjonen. Et eksempel fra Gjenopptakelseskomisjonens rapport, side 91:
Asbjørn Rachlew har forsket på avhørsmetoder og er sterkt kritisk til verdien av avhørene som ble gjort av Andersen. Dersom påtalemyndigheten hadde vært åpne for en kritisk gjennomgang av forhandlingene og dommen fra den gang hadde det vært helt unødvendig å faktisk anbefale å avslå at Rachlew oppnevnes som sakkyndig. Slik jeg leser det ønsker de ikke at han skal uttale seg, sette dem i et kritisk lys. Hvis de mener at de står trygt så kan de vel bare ønske dette velkomment, og parere det som måtte komme med gode argumenter.
Selv tror jeg dessverre det er en reell mulighet for at Kristiansen blir frikjent uten ny hovedforhandling. Påtalemyndigheten kan ikke igangsette ny hovedforhandling hvis ikke de er helt overbevist om at bevisene holder mål. Helt uavhengig av hva partene mener, hva du og jeg og kvinnen i gata mener, og hva vi - folket - har behov for for å stole på rettsvesenet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Hvorfor dessverre? Da er han jo frikjent?
|
|
|
#8 |
|
Har ingen tittel
Jeg forklarer meg tydeligvis skikkelig dårlig. |
|
|