Sv: Forskjellige fedre?
Jeg tenkte på denne diskusjonen etter at jeg logget av i går. Da kom jeg frem til at det for meg handler mest om at oppveksten for barna lett kan bli kaotisk når nye partnere stadig blandes inn i deres liv. Når nye barn bringes inn i dette kan det nok lett bli enda mer kaotisk, ser jeg for meg.
I alle fall for de som bor sammen med den forelderen det gjelder.
Ja, det blir fortsatt synsing(!), men jeg snakker også av erfaring.
Min far hadde tre seriøse og ett mindre seriøst forhold i løpet av min oppvekst. Altså tre samboer- og senere ekteskap og ett forhold til en person som bare var ofte hos oss i en periode. For meg bød det på store utfordringer. Jeg sørget over min mor som "forlot" meg, jeg skulle bli kjent med en ny kvinne, hun forsvant (gjorde meg ingenting), en ny kvinne flyttet inn hos oss, jeg skulle bli kjent med henne og de nye rutinene vi fikk i hjemmet, jeg ble knyttet til henne, det ble slutt og jeg savnet henne, jeg skulle venne meg til atter nye rutiner med Pappa og meg for oss sjøl, ny kvinne kom inn i livet, jeg skulle bli kjent med henne og hennes familie, hun flyttet inn, hverdagen endret seg ...
Det er ikke så enkelt å få en "fremmed" inn i huset, og så skal man plutselig leve sammen med denne personen. Og jeg tror at når dette skjer mange ganger (jeg kan fortsatt ikke definere hva jeg mener med mange, men 3-4 personer ble mer enn nok for min del) så gir man litt opp å knytte seg til folk. Erfaring tilsier at de forsvinner likevel.
Dersom man har introdusert mange partnere inn i barnets/barnas liv, for at de så har forsvunnet igjen, så synes jeg at man som ansvarsfull forelder må si til seg sjøl at nok er nok. Så får man heller vente til barna er større og leve som enslig inntil da.
Litt på siden av diskusjonen, men som sagt, for meg er det kanskje nettopp dette jeg synes er det mest problematiske ved det å få barn med mange ulike partnere.
|