Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?
Lillejulaften: når alt er ferdig pyntet, setter vi oss ned og spiser litt ribbe i lefse. Jeg steker alltid en liten ribbe på lillejulaften for å få en smak av «hjemme».
Så skal pinnekjøttet i vann og vi daler ned foran Grinchen eller noe annet kjekt.
Juleaften: vi spiller og synger i diverse kirker gjennom dagen, så om morgenendekker vi bordet og så skreller mannen og jeg kålrot, vasker poteter og får pinnekjøttet i kjelen før vi drar avgårde. Så hjem og middag. Normalt er vi 13-15. Vi pynter oss ordentlig.
Vi går rundt treet og synger 7-8 sanger. Nissen kommer og deler ut en pakke til hver. Vi åpner deretter en pakke hver. Barna skriver nøye en liste over hva de får fra hvem.
Kaffe og litt julekake etter gavene. Godnatt og farvel til gjester, barn i seng og når alt er ryddet og oppvaskmaskinen går, åpner mannen og jeg en god flaske vin, setter oss foran peisen og hører på musikk.