Sv: Skikk og bruk på fly
Opprinnelig lagt inn av m^2, her.
Det er vel litt forskjellig fra flyselskap til flyselskap - hos SAS er det vel bare å velge sete hvis du har betalt for det, tror jeg (?). Mens Lufthansa og KLM og sånt hvertfall har differiensierte priser.
Men uansett - her setter du jo nettopp fingeren på det! Du er jo villig til å betale ekstra for å velge sete. Og jeg f.eks, ville ha betalt ekstra for å velge sete så jeg er sikret vindusplass. Andre er villig til å betale ekstra for ekstra beinplass. Eller for en ekstra koffert. Eller for et "gratis" glass med spruddel og en mystisk matbit i forseggjort boks.
Så det er jo ikke egentlig konseptet "å betale ekstra" som er bøygen, men hvor grensa går for at man er villig til å betale det det koster?
Den store forskjellen her er jo at man betaler ekstra for egen komfort i de tilfellene du nevner, mens i tilfellet som diskuteres her, med folk som er så store at de bruker av andres plass, forventes å betale ekstra mye, av hensyn til andre. Det er ikke først og fremst en luksus de unner seg for selv å få en mer behagelig reise, avhengig av betalingsvillighet. Så helt det samme er det vel ikke.
Eller det kan vel kanskje sammenlignes i de tilfellene en person som må veldig ofte på toalettet sitter ved vinduet eller i midten. Da burde denne betale for å sitte ved midtgangen, for å unngå å måtte plage andre for å gå ut og inn hele tiden.