|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?
Mitt svar på det er selvfølgelig.
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Nøtteallergi er gjerne litt mer akutt enn laktoseintoleranse, så den forstår jeg. Samtidig så syns jeg ikke at konfirmanten under alle omstendigheter skal få velge hele menyen. Som vertskap har man også ansvar for gjestene sine.
Men om konfirmanten vil at alle hovedretter skal være kjøtt sånn at vegetarianergjestene bare kan spise poteter? Eller konfirmanten vil ha pulled Pork og onkel er muslim? Du kan virkelig ikke tenke deg en eneste grunn til at konfirmanten ikke skal kunne/ønske å forsyne seg av absolutt alt på menyen selv om greide å skyte ned eksempelet mitt?
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?Ser det er flere som bruker tradisjon som et argument. Hva har egentlig vinservering med tradisjon å gjøre? Jeg undrer meg oppriktig, mener ikke å være nesevis. I min familie har vi nok ikke hatt så mange konfirmasjoner (og iallfall ikke dåp) at jeg føler at jeg kan snakke om en tradisjon, og uansett tradisjon, så ville jeg nok likevel valgt helt selv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Serveres det alkohol i konfirmasjonen?For meg går tradisjonen på at jeg tilby vin eller øl til voksne mennesker dersom jeg serverer dem god mat. Jeg har gode alkoholfrie alternativ også og det er ikke alltid jeg drikker alkohol selv heller. Og jeg spør ikke utidige spørsmål om hvorfor folk vil ha eler ikke ha det de vil ha eller ikke ha. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, skjønner det. Slik er det her også. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Dette går vel også litt på hvordan man ser på alkohol, om man tenker på alkoholholdige drikker som en egen, spesiell greie, eller om vin og øl bare er to alternativ blant mange andre drikkealternativ. Jeg har heller ikke vært i så voldsomt mange konfirmasjoner, og kan ikke si at vi har spesielle tradisjoner når det gjelder å servere øl i konfirmasjon, noe mer enn saft, eller Oscar Sylte pærebrus. Vi har liksom ingen etablerte tradisjoner for hvilke sorter drikke som skal med og ikke med, folk har bare valgt å tilby et assortert utvalg av drikkevarer som man antar at folk liker. Noen ganger har noen av dem inneholdt alkohol. Andre ganger ikke. Noen ganger har folk hatt koldtbord, andre ganger har de hatt tre retter. Noen har hatt Pavlova på kakebordet, andre har ikke. Noen har hatt det på et serveringssted, andre har hatt det i leid, selvpyntet lokale med catering, og noen har hatt det hjemme. I mannens familie har de tradisjon for mange sanger, taler, underholdning og mye regi, i min familie har det vært mye mer uformelt, kun tale fra en av foreldrene, ellers bare skravling og ingenting regissert. På begge sider har det både vært tilfeller hvor seremoni og selskap har vært samme dag, og det har vært selskap dagen før, når seremonien har vært søndag og mange har lang reisevei. Og det har vært både humanistiske og kirkelige konfirmasjoner på begge sider. Felles for alle er vel at jeg aldri har følt at noe har manglet eller vært feil i noen av konfirmasjonene jeg har vært i, og at konfirmantene alltid har vært takknemlige, flotte og definitive midtpunkt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-05-19 kl 12:30. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|