|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hijab
Jeg er enig i mye av det du skriver, og at muslimer ikke er en homogen gruppe. Samtidig kompliserer det debatten veldig hvis man ikke kan skrive noe fordi man generaliserer. Man må kunne påpeke reelle utfordringer uten at det nødvendigvis er å skjære alle under én kam. Snu det rundt - hvordan kan jeg som utenforstående vite om en kvinne i hijab er sivilingeniør eller hjemmeværende husmor? Alt jeg ser er en kvinne med hijab. Per i dag er min erfaring med hijab at kvinnen er religiøs og konservativ. Eller at hun vil signalisere overfor meg at hun er muslim. Det som teller for meg er handlinger, og hvis jeg møter en av dem på dugnaden eller i skiløypa så gir det selvfølgelig et helt annet inntrykk enn hun jeg kun ser i butikken i følge med datteren sin som også går i hijab. Det er hun jeg aldri møter på fotballkamper, fordi datteren hennes går ikke på noe fritidsaktiviet, og følgelig trekker jeg mine konklusjoner ut fra det. Så kan du jo si at det er å generalisere, men det er nå én gang den erfaringen jeg har fått gjennom mange år i et flerkulturelt miljø, og hvor trenden er at stadig flere velger å ikle seg hijab. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Hvordan vet du om en kvinne uten hijab er hjemmeværende husmor eller om hun er sivilingeniør? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Det er jo det som er mitt poeng ift. det å generalisere. Jeg ser en kvinne i hijab, that's it. Jeg kan ikke vite hva slags bakgrunn hun har, hvor liberal vs. konservativ hun er. Mitt inntrykk baserer seg ut fra hennes handlinger. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det ikke slik med alle folk da, uavhengig av hvordan de kler seg? Vi kan ikke si så mye om hvem de er uten at vi vet noe om deres handlinger? Men jeg antar selvsagt at en med hijab er troende muslim. Hvorfor skulle man ellers gå med hijab? Men ut over det konkluderer jeg ikke så veldig mye om personen under hijaben. Nettopp fordi jeg har erfaring med at det kan være så vidt forskjellig (merkelig nok, en fjerdedel av verdens befolkning, fordelt på flere titalls land og i alle fall tre verdensdeler).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 14:32. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: HijabMen, om du møter meg på butikken så vet du jo heller ikke om jeg er en hjemmeværende husmor eller sivilingeniør? Jeg er for øvrig ikke noen av delene. Det kan da ikke være det som er viktig. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 14:43. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: HijabOm jeg skal prøve å sette meg inn i tankesettet så ville vel ikke protesten være mot å være i Norge (og merk ikke alle muslimske kvinner har kommet til Norge, mange er født og oppvokst her), men å ikke bli godtatt som den jeg er. At det å være meg, med min religion og med mine valg, ikke er godt nok. At det bare er en måte å være fri og selvstendig på. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hijabrine: Jeg mente at det var skrevet at de ikke deltok i dugnad, men jeg ser nå at det som sto var at de ikke meldte seg til arrangementskomiteer. I stand corrected. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg synes absolutt ikke at kvinnene skal kritiseres. Jeg skjønner veldig godt at selv de som egentlig ikke vil velger å gå med hijab. Fordi det gjør hverdagen enklere. Min mor har vært leder for innvandrertjenesten i nabokommunen i mange år. Forholdsvis liten kommune, men med stort mottak og forholdsvis mange bosettinger. Hun beskriver at det varierer veldig etter hvordan "tonen" i miljøet er og at det handler mye om å føle seg innenfor eller utenfor også. Hun opplever f.eks at mange damer som slutter med hijab begynner igjen når mannen kommer på familiegjenforening. Og så kommer det med jevne mellomrom noen menn som oppnevner seg selv til en slags leder og som i stor grad legger føringer på hva som er rett eller ikke. Senest nå i forrige uke hadde hun en samtale med to damer som egentlig ikke har brukt hijab på noen år som ble såpass trakassert og holdt utenfor at hun ene begynte med det igjen. Fordi hun ikke orket å stå i det. Fullt forståelig. Det krever en del av folk å velge annerledes enn det som er gjengs i kulturen. Det ser jeg for eksempel på menn her i Norge som søker om foreldrepermisjon. En del i veldig mannsdominerte yrker tar aldri mer permisjon enn de "må" etter regelverket fordi det er forventet av kollegaer og arbeidsgiver. Eller de opplever det som forventet selv om det ikke er sagt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Jeg mener heller ikke at et sånt opprør er veien å gå, men hvis jeg prøver å forestille meg at jeg ble drevet på flukt fra Norge, og USA var landet som tok imot meg, eller Nigeria, for å overdrive litt, og ga meg beskyttelse og muligheter, så ville jeg vært evig takknemlig for det, men likevel kunne jeg kommet i skade for å uttrykke meg kritisk til enkelte sider av kulturen eller systemet i det landet jeg hadde blitt en del av. Hvor lenge skal man gå og bare føle på takknemligheten uten å kritisere eller ta avstand fra det man mener er galt?
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Dette er jeg helt enig i, det er både menneskelig og forståelig. Det er når det vipper over i avstandstaging og forakt for hele samfunnet det blir problematisk og farlig. Særlig hvis det er hele miljøer eller grupper som setter tonen kollektivt. Det hadde jo Vixen godt eksempel på.
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
Sv: HijabLille-My: Jeg er ikke uenig, og mener heller ikke at vår kultur er feilfri. (selvsagt er den ikke det). Jeg forstår likevel ikke behovet for å protestere med en hijab - hvis det er det som er saken for mange. Er det ikke bedre å engasjere seg på arenaer hvor man kan uttrykke eventuell kritikk? Jeg mener heller ikke at man skal være evig takknemmelig og verdsette alt norsk, men jeg forstår bare ikke hva det er å protestere mot? Hvis jeg flytter til USA, så er det garantert mye jeg ikke vil like med amerikansk kultur og samfunnsliv. Men gir det meg grunn til å ikle meg skaut eller hva enn det måtte være for å statuere eventuell misnøye? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Semiaktiv
Mitt evige poeng er at det er andre problemer rundt hun i butikken som man må fokusere på, som er viktigere enn hijaben. Hvis du kategoriserer folk ut fra hodeplagget, og antar at hijab=konservativ og dårlig integrert, så kan du komme til å bomme stygt. Det er derfor jeg mener at man bør løsrive seg litt fra hijabdebatten, og heller se på det som egentlig er problemet der innvandrere blir dårlig integrert. I svært mange tilfeller er religionen til stort hinder for integreringen, det er ikke tvil om det. Men det kommer an på hvordan religionen praktiseres og hvilken bakgrunn personen har, og kanskje like mye kultur. Min omtalte tidligere kollega er jo også religiøs, men er oppvokst i en velutdannet middelklassefamilie i en stor by.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 15-09-17 kl 14:21. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|