Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Reise til Trump-land?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-17, 11:58   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reise til Trump-land?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Denne tråden gir meg klump i magen. Særlig svarene om å gjøre det man har lyst til. Vi har et enormt forbruk og må snart våkne opp og snu. At så mange velinformerte og intelligente mennesker som det er her på FP mener at det er helt greit med mange ferieturer med fly i året gjør at jeg ser veldig mørkt på dette.

Dette er en viktig grunn til at jeg ikke er noe særlig på FP om dagen. Jeg ble rett og slett lei meg av disse holdningene. I denne tråden er det langt flere som mener det er greit å reise (har du lyst har du lov) enn det motsatte. Tenk om flere kunne tenke at nå har vi hatt så mange flyreiser de siste årene, at de nærmeste fem skal vi helt unngå flyreiser. Eller maks én tur annethvert eller hvert tredje år? For de aller fleste av oss er det mulig. Jeg har en tiåring som elsker berg-og-dalbaner, varme strender og storbyer. Hun har flydd to ganger (t/r) i sitt liv.

Jeg synes det er merkelig at miljøspørsmålet i det hele tatt løftes fram i HI. Hvis man virkelig mener at man bør ha "miljøryggrad", ville man klart seg med maks én flyreise på ett år og ikke spurt om det er greit med den tredje fordi barnet nå er stort nok til å kjøre nye parkattraksjoner i Florida.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Når det er sagt - jeg hadde gjort det hvis vi hadde lyst. Vi har ikke vært der, og jeg er ikke så prinsippfast på sånt hvis det er noe jeg virkelig har lyst til. Sånne prinsipper er mye enklere å håndtere hvis man er litt likegyldig til prosjektet i utgangspunktet.

Hva er poenget med prinsipper på viktige områder hvis du bryter dem så fort det koster deg litt? Det er mye jeg veldig gjerne skulle opplevd som jeg har droppet de siste årene siden det ville innebære en flyreise. Nå er det fire år siden vi var på ferie sammen som gjorde at vi tok fly. Og vi har både lyst og råd til å dra til Florida, Japan og mange andre steder. Det kan hende vi tar en ferietur for å besøke familie neste år som gjør at vi må fly, men da bør det bli lenge til neste gang.

Når det er sagt, er det mye moro man kan oppleve uten å måtte fly! Man må bare regne litt bedre tid, og være ekstra kreativ. I fjor dro vi på Interrail (uten å fly nedover Europa først - da blir jo litt av vitsen borte), og fikk med oss både "Syden", storbyer, matopplevelser og Disneyland. Vi har sett mye av Norge, både i nord og sør, vært på badeferie på Öland og mye mer. Og vi har fått barna våre til å se at tog er et fantastisk flott framkomstmiddel.

Gammel 22-06-17, 12:21   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette er en viktig grunn til at jeg ikke er noe særlig på FP om dagen. Jeg ble rett og slett lei meg av disse holdningene.

Det er antagelig ikke en trøst for deg, men det er begynner å bli rimelig slitsomt for oss som ikke har spesielt brukbare alternativ til fly om vi vil på ferie heller. Jeg kommer ikke til å bruke FP neste gang jeg trenger råd om en destinasjon, for jeg gidder ikke denne diskusjonen hver bidige gang. Nå er det jo greit nok i denne tråden, for det var jo et av premissene i hovedinnlegget, så den er grei.

Gammel 22-06-17, 12:25   #3
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er antagelig ikke en trøst for deg, men det er begynner å bli rimelig slitsomt for oss som ikke har spesielt brukbare alternativ til fly om vi vil på ferie heller. Jeg kommer ikke til å bruke FP neste gang jeg trenger råd om en destinasjon, for jeg gidder ikke denne diskusjonen hver bidige gang. Nå er det jo greit nok i denne tråden, for det var jo et av premissene i hovedinnlegget, så den er grei.

Synes du dette diskuteres mye på FP? Jeg er overrasket, i denne tråden må man jo nesten diskutere det - da det er ett av spørsmålene (selv om jeg ser at Trump har blitt lite diskutert og det var jo hovedspørsmålet). Den som har digrert mest må da være meg som har hatt et bi-diskusjon på hvordan man definerer etikk.

Synes folk generelt sett får helt adekvate svar på spørsmål om reiser, helt uten co2 diskusjoner.

Gammel 22-06-17, 12:35   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes du dette diskuteres mye på FP?

Ja, jeg synes det. Jeg synes FP er det eneste stedet hvor jeg møter argumentasjon av denne typen, og det er en god del av den. Men det var derfor jeg spurte her.

Da jeg tok opp dette på jobben min var det ingen som skjønte spørsmålet. Og jeg har kolleger som tidligere har jobbet i relativt høye posisjoner på venstresiden i norsk politikk og/eller i miljøorganisasjoner. Det overrasket meg veldig, og det var derfor jeg følte for å ta det opp her på FP.

Gammel 22-06-17, 12:33   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Denne diskusjonen kommer ikke "hver bidige gang" det kommer spørsmål om "hvor skal jeg dra en helg/en uke/en sommer". Inntrykket mitt er at 9 av 10 da foreslår steder der man må fly, og jeg, som ofte foreslår destinasjoner som kan nås med tog, blir oversett eller får beskjed om at "nei, der har vi vært, tog er ikke aktuelt og nå vil vi oppleve noe nytt".

Gammel 22-06-17, 12:58   #6
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Hva er poenget med prinsipper på viktige områder hvis du bryter dem så fort det koster deg litt?

Jeg har ikke noen sånne prinsipper. For min del fungerer det bedre å vurdere totalen enn å ri prinsipper man uansett bryter hvis man har lyst nok. Poenget mitt er at det er lett å lage seg et prinsipp på noe man ikke kjenner noe behov for og så fronte dette veldig. Jeg synes vel egentlig ikke sånt er verdt så mye med mindre man er villig til å stå på dem også når det koster. Jeg synes jo problemstillingen i HI er rimelig vill etisk sett, men ikke ut fra noe prinsipp.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.