Sv: Sminkekurs for preteens?
Input: Jeg sa da ikke at voksne bør sminke seg, hvor leste du det? Jeg er ikke så opptatt av at grunnen til at barn ikke får lov til enkelte ting må være svært tyngende. Høye hæler, tatoveringer, sminke? For meg ville det holdt at "jeg er din mor og jeg synes at slike ting skal man vente med til man er tenåringer", hud og kviser, se eldre ut enn man er, ryggplager, infeksjoner etc, ville jeg nok tatt med, men i vårt hjem må barna noen ganger akseptere at noen "morsomme" ting tilhørerer voksenlivet eller ungdomstiden. Jeg sier ikke at barna mine uten videre aksepterer (som at de ikke diskuterer) "fordi jeg sier det", men det må de jo bare. Vanskeligere nå som de er tenåringer, selvsagt, men barneskolebarn bør og skal det faktisk gå an å bestemme ganske mye over.
Jeg er jo klar over at mange av dagens foreldre lar barna overkjøre seg totalt, med mindre det handler om lovbestemte ting som bilkjøring og alkohol, men jeg vil slå et slag for å sette ned foten i enkelte andre sammenhenger også.
|