|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Off the map.
|
Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?Jeg ønsker at de skal kunne forsørge seg selv og egne barn. Ikke måtte være avhengig av andre for å ha tak over hodet og mat på bordet. Jeg håper ikke de utdanner seg til et liv i fattigdom.
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?
Det er vel svært få med jobb som lever i fattigdom? Man bor kanskje i leilighet, kjører gammel bil, og må prioritere hva man bruker penger på, men man er ikke fattig fordi om man må spare til ny sofa og farger håret hjemme i steder for å bruke 2500 kr hos frisør.
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?Jeg fremsnakker yrkesfag og mener oppriktig at det er bedre å velge yrkesfag enn studiespesialiserende dersom man er usikker på hva man ønsker å gjøre senere. Etter fire år på yrkesfag er du klar til å gå ut i ett yrke og du har en verden av muligheter enten du vil bli i det yrket, eller du senere ønsker å gå videre med noe annet. Etter tre år på studiespesialiserende er du ikke klar til noe annet enn å begynne å studere, og med mindre du da faktisk ønsker det så har du mindre å gå på. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Off the map.
|
Dette er jeg veldig enig i. Alt for lite ptøraktisk opplæring på ungdomsskolen. Det kunne kanskje demme opp for de som er mest skoletrøtte.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Problemet sånn sett er vel at mange av de typiske kvinneyrkene med fagbrev kan man jo knapt nok leve av, i tillegg til at ufrivillig deltidsarbeid er veldig vanlig.
|
|
|
|
#6 |
|
|
Ja, og da definerer de ikke under "kan leve av", da. Arbeidsbetingelser og muligheter for heltidsjobb er mer interessant enn status. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Spinnoff: Generell studiekompetanse og studier eller yrkesfag og fagbrev?Vi har nok ganske lik tilnærming. Jeg sier det kan være greit å ha en plan B. (All den tid som de fleste andre på samme alder er bedre enn hva de er- selv for stortalentene er det vanskelig å lykkes) jeg sier også at de må trene mye, men en liten virkelighetsorientering kan være greit.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|