Sv: Flytte statlige arbeidsplasser til distriktene
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Så vidt jeg leste i går slutter 90 % når arbeidsplasser blir flyttet. Og jeg kan minne tilbake om at Oslo har nesten like høy arbeidsledighet som Rogaland, uten å ha mottatt krisepakker fra regjeringen. Dette handler ikke om Oslo, men en dårlig praksis med å flytte på folk.
Arbeidsledigheten i Oslo er ifølge NAV på 3,2%, mens den er 4,9% i Rogaland. Det er enkelte bydeler i Oslo som ligget like høyt, men Oslo som helhet er ikke i nærheten engang. Rogaland er heller ingen enslig svale, Agderfylkene og Hordaland har også hatt vanvittig økning i arbeidsledigheten.
Det er mange arbeidstagere som må flytte på seg, det er vi godt kjent med utenfor Oslo allerede. Jeg innser at det er et nytt scenario for mange Osloborgere, men det er altså verken nytt eller oppsiktsvekkende sånn sett.
Jeg syns det er på tide at dette ble gjort, og håper de får til gode overgangsordninger i prosessen. Så går nok selve overføringen bra tenker jeg. Jeg deler ikke bekymringen om at kompetansemiljøene blir ødelagt. Det er ingen tidligere erfaring som tilsier det.