Sv: Satser du på mer miljøvennlige feriereiser i 2017?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Tja, godt spørsmål. Som sagt, jeg moraliserer ikke høyt over andres forbruksvaner men jeg tenker definitivt mitt om folk som går så kraftig ut og mener mye om andres forbruksvaner uten å evne og reflektere over i hvilke grad man selv faktisk bidrar i "det store bildet".
Man kan f.eks. gå inn på ulike carbon footprint kalkulatorer og gjøre seg litt mer bevisst på hvilke personlige valg vi tar i livet som gir store og små utslag i det store bilde av "miljøverstinger". I denne tråden var jo folk dønn ærlige på hvorfor de valgte å fly.
Jeg er kanskje en av de du tenker "ditt" om, og det er må du for all del bare gjøre, selv om du ikke vet et fnugg om hvorvidt jeg har reflektert og iverksatt tiltak i det store bildet.
Ikke en eneste av oss som bor her i ilandet vårt kan nok skilte med virkelig god miljøsamvittighet, til det er systemene vår bygd opp på en måte som vanskeliggjør det.
Personlig kan jeg ikke gjøre noe med barna jeg fikk for 20-30 år siden, de er allerede der, og som Maverick sier, så får man heller prøve å lære de gode holdninger og gjøre bedre valg enn vi selv har gjort tidligere.
Det jeg imidlertid kan gjøre noe med, gjør jeg. For eksempel å la være å fly "på gøy", kjøpe elbil, bygge et så miljøvennlig hus som mulig, kjøre kollektivt osv.
At vi har gjort dårlige valg og er omringet av mindre gode miljømessige løsninger fratar oss ikke ansvar for å gjøre gode valg der vi har mulighet.
Jeg synes forresten det er flott at f. eks 007 og andre som flyr mye er med i diskusjonen, og liker ikke at man skal ekskludere noen side i denne debatten, det være seg de som flyr mye eller de som gjør det motsatte, til tross for at de har født barn og ikke sitter i lavvo på vidda.
La oss ikke havne på kommentarfeltnivå her, det tjener verken FP eller miljøet, eller hver og en av oss.