Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av vogntråden - forbruk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 18:23   #9
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette er noe du selv liker å tro.... Fordommer, vil jeg kalle det.

...og hva vet du egentlig om hvor mye (eller lite) overfladiske/hjernedøde mennesker leser?

Mener du at bøker ikke tilfører de som leser dem noe?

Kjenner du mange overfladiske/hjernedøde bokormer, altså?

Kall meg gjerne fordomsfull, men jeg synes jeg ofte merker forskjell på de som kun fokuserer på ytre greier og statussymboler og de som leser. Det kan godt være at jeg ikke føler at det er så veldig mentalt stimulerende å snakke om dilldall i det uendelige.

Heldigvis finnes det mange nyanser mellom ytterpunktene, men nå var det nå engang disse interessene som ble satt opp mot hverandre og som man spurte om.

Mitt synspunkt på forbruk har jeg vel nevnt før også. Jeg er en av de som nyter godt av at andre har et høyere forbruk, siden jeg jo ofte kjøper brukt. Så den er vel forsåvidt grei til et visst punkt.

Det er vel mer det at jeg synes det virker utrolig hjernedødt å være så til de grader av materialistiske ting og møte helt greie poeng om miljø, forbruk, verdisyn med hjernedødt piss om at alle andre bare er misunnelige. Da har man virkelig ikke skjønt poenget.

Da er det mye bedre å lese/høre folk si at "joda, jeg har tenkt på det og sånn løser vi det". F.eks. ved å selge rimelig videre, kanskje gi bort en vogn til krisesenter/barneavdelingen på sykehuset etc.

Men når fokuset til folk bare virker som om det kun ligger på at man skal "ha, ha og ha" og sole seg i glansen av tingene og la de definere seg, så må jeg innrømme at jeg ikke ser for meg at de er særlig intellektuelle. Jeg synes at det virker intetsigende, overfladisk og gørr kjedelig. Misunnelses-argumentet bekrefter i grunnen bare inntrykket.

Det er i grunnen der jeg synes forskjellene trer frem. De som tåler å høre andres betenkeligheter og kan komme med egne refleksjoner rundt temaet virker ganske mye mer oppegående enn de som bare blåser tyggisbobla, tvinner en blånd lokk og tror at alle som mener noe annet bare er misunnelige og vil være som dem.

Det er godt mulig jeg har oversett et og annet geni blant de sistnevnte, men de fremstår i alle fall som rimelig blåst.

Så for meg er det tankegangen som virker teit. Ikke nødvendigvis at noen har ny bil, nye møbler eller de dyreste barnevognene.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.