Sv: Gratis buss til bilister på dager med ekstrem forurensing
Jeg synes folk flest er for lite opptatt av å velge grønt/kollektivtransport generelt, ihvertfall når jeg leser på diskusjonsfora, i media etc. Det MÅ være billigere enn bil, det MÅ være nøyaktig samme tid eller mindre, uaktuelt å bytte i et knutepunkt etc.
Man glemmer at man faktisk får frigjort tid til å gjøre noe annet som f.eks. hvile, lese, se film/tvserie, jobbe, svare på mail/meldinger.
Vi bor i Oslo. 3 av 5 i huset bruker kollektivt hver ukedag. Vi har ikke t-bane og trikk med få minutters mellomrom, men vi har buss og tog nært (bane og trikk kan også brukes, men da må de bytte over til buss de siste stoppene). Alle tre må bytte en gang. Noen ganger må de stå, men som regel får de sitteplass. Det er bare i streiketider og når det er hauger av innstilte togavganger at de ikke får plass på første avgang. Og ingen av de må stå opp i otta for å rekke skole/jobb. Selv med 10 min mellomrom på buss, og 15 på tog.
Ja, det trengs flere innfartsparkeringer og billettprisen kan sikkert senkes noe, MEN folk må rett og slett slutte å klage og heller bare bestemme seg for at man skal ta kollektivt i størst mulig grad. Hva så om det tar 5 min mer til jobben, at man må gå i 10 min eller bytte i byen?! Just deal with it
Ok, everyone, rant over