Sv: Niqab i det offentlige rom
Jeg vet ikke hva et slikt plagg kalles før, men jeg så en gang en kvinne gå rundt i en slik og hun hadde en på boen måneder på hoften og 4 barn til under sikkert 6 år som hun holdt orden på rundt seg.
Det er jo bare stoff over det hele, ikke noen åpning for øynene og ikke noe "gitter" som på burka. Jeg gjetter at hun så bedre enn hva man tror gjennom stoffet, men det gikk ikke å se noe som helst av ansiktet hennes. Hva heter et slikt plagg? Mannen hennes bar vestlige klær.

En annen gang stod vi bak en dame i niqab i i migrasjonskontrollen i USA. Hun hadde flotte smykker, var veldig sminket og det var nok ganske dyrt stoff i niqaben og andre plagg som ellers så ganske vestlige ut. Det var det styret for at hun skulle komme igjennom og de måtte tilkalle en kvinnelig ansatt som veldig skjult fikk se hennes ansikt og sammenligne det med passet. Mannen hennes bar igså vestlige klær og så relativt "moderne" ut.
Jeg vil kunne se folks ansikt og det er vondt å se for jeg kan ikke skjønne at noen frivillig går rundt med et sort stoff rundt hele seg.
|