|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Niqab i det offentlige romMen hvorfor ønsker Gud at kvinner går tildekket og ikke menn, sånn fra starten av?
|
|
|
#2 |
|
By the Sea
|
Sv: Niqab i det offentlige romJeg er ikke vant til å se kvinner i niqab, men én gang på Heathrow snudde jeg meg og stanget inn i flere niqabklede kvinner. Jeg syntes det var akkurat like skummelt om om jeg plutselig midt på dagen i byen hadde befunnet meg blant en gjeng finlandshettekledde menn. Det er veldig, veldig ugreit med folk som har dekket til ansiktet.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 04-08-16 kl 22:21. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Niqab i det offentlige rom
Det der er en sånn ting jeg ikke kan forstå. Hvorfor var det skummelt? Alle i dagens samfunn vet at det finnes kvinner som kler seg i niqab og at majoriteten av dem er harmløse. Om jeg traff menn i finlandshette på Finse en januardag med storm, hadde jeg ikke blitt redd (hadde antagelig hatt finlandshette på meg selv også),hadde jeg møtt dem i Torggata en junidag hadde jeg nok synes det var ubehagelig. Det er noe med å forstå kontekst. Utsagn av typen "jeg blir redd når jeg ser niqab-kledde kvinner" er i mine øyne likeverdig med utsagn av typen "jeg blir redd når jeg ser muslimer".
|
|
|
|
#4 |
|
By the Sea
|
NEI. Det er helt vrangt tolket og bare tull å skrive.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 04-08-16 kl 21:32. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er veldig enig i dette. Ikke ofte jeg heller se kvinner i niqab, men har opplevd det flere ganger i Kuala Lumpur. Det er mange velstående arabere som drar på shopping der. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Skrekkøgle
|
Menn har også klesregler altså, det er ikke det. Hva mennesker selv velger, er noe annet. Menn må dekke fra navlen til knærne, og helst også overkroppen. Før jobbet menn ute, kvinnene var hjemme, det var lettere for kvinner å dekke seg til enn mennene som hadde hardt fysisk arbeide, derfor er det gjort unntak for menn. At man må dekke navlen til knærne, er minimum. Mannen min går aldri med bar overkropp feks. Så og si aldri i shorts heller, kun feks i hagen hjemme.
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Hvis dette er bakgrunnen for dagens ulikhet, burde det jo utlignes nå. Kvinner er ute i arbeidslivet, og få menn har hardt fysisk arbeide. Enten burde man fjerne unntakene for menn, eller gjøre unntakene gyldige også for kvinner, dvs. at man må dekke navlen til knærne som et minimum.
Sist redigert av noen : 04-08-16 kl 22:47. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Skrekkøgle
|
Det har vel heller blitt sånn at man rett og slett gjør som man vil. Veldig mange muslimske kvinner går uten hijab. De fleste uten niqab. Spesielt der det er mer eller mindre normen at kvinner deltar i yrkeslivet, slik som i Midt-Østen og Nord-Afrika.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Hijab-bruk har vel snarere økt enn blitt mindre de siste 15 årene, i svært mange land. Det plagget er jo et ungdoms-/motefenomen, nesten.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|