Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-16, 16:08   #281
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jo, det synes jeg det er.

Hvorfor det? Hva skal det gjøre for deg?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 16:10   #282
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nei, tøyser ikke altså. Jeg ser bort ifra diagnoser og spesielle behov. Vanlige 15 åringer mener jeg godt kan eksponeres for konsentrasjonsleire og annet fra krigshandlinger, med god informasjon og læring før og etter tur. Det er tre år til de blir myndige og kort tid til videregående og mener de burde være i en alder dette er håndterbart. Det er klart det er sterke inntrykk, det er jo litt av poenget med turen.

15-åringer har jo ikke lov til å se alle filmer på kino en gang; selvsagt skal de skjermes for inntrykk som er alt for sterke, og dette er i første instans foreldrenes oppgave. Jeg kan se for meg masse ting jeg ikke ønsker at en 15-åring skal eksponeres for, og barnedrap, voldtekt og tortur er definitivt på listen over ting som kan bli for sterkt for mange 15-åringer.

Jeg sier ikke at 15-åringer ikke bør besøke konsentrasjonsleire. Jeg sier at det finnes 15-åringer som med fordel kan skjermes for sterke inntrykk, uavhengig av diagnose eller spesielle behov.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 16:10   #283
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Bekrefte at man er diagnosefri?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 16:13   #284
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi holder på med dette nå. Først var det utenlandstur med sterke mødre og fedre i bresjen. Når de endelig ble nedstemt grunnet økonomi satte de seg på gjerde å furtet, da kunne det bare være. Nå er det snakk om dyr tur innenlands. Fåtallet er med å samle inn penger via dugnad. Egenandelen blir stor og vi er en liten gruppe mennesker som roper om klassetur i nærområdet. Det ser ut til å bli det nå, men da setter foreldrene som ønsket stor tur innenlands seg på gjerdet og furter. Jeg får lyst å banne, det er så innmari barnslig oppførsel!

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 16:14   #285
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Lære at jeg ikke kan unngå alt som er kjipt eller ikke 100% lystbetont f.eks.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 16:14   #286
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er et poeng å utfordre egne grenser, altså. Kanskje spesielt for barn og ungdom som vokser opp på toppen av samfunnet, slik norske barn gjør. Jeg tror det er bra å kjenne på ubehag innimellom. Jeg tror det generelt er bra å kjenne på et stort spekter av følelser, i trygge rammer. Men som sagt: jeg er ikke med på at alle ungdommer (eller voksne) har godt av et besøk til konsentrasjonsleire. Ulike mennesker har ulike grenser, og det skal respekteres.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 16:15   #287
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er ikke skadelig å gjøre noe du ikke liker.

Ja og nei. Det kommer helt ann på. I min oppvekst satt som sagt gutt med jødisk opphav og gråt, men andre lo og spiste banan. Kanskje fordi det var for mye å ta inn over seg for alle, men INGEN god opplevelse for denne gutten, som alt var lavt på rangstigen.

Jeg har vært i konsentrasjonsleir, og for meg var det en ok tur. Men jeg fikk velge selv og gå alene, som voksen. Middagen etterpå ble avlyst fordi folk var så satt ut - og vi var i en liten leir uten hår og briller i montre. Å bli puttet i en gruppe med 10 kolleger for så å trave rund på et så grusomt sted som de store leirene, hadde jeg ikke likt. Virkelig. Og det må det være lov å stå for og få aksept for.

Jeg synes som sagt MYE konkurrerer med Hvite busser, og vil heller sende barna mine for å jobbe en uke på barnehjem i Bangladesh, for å lære om verdens urettferdigheter. Men ingen drar på slike turer på ungdomsskolen. Hvorfor er ikke det vikitg?

Gammel 14-04-16, 16:16   #288
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Selvsagt, men må det på død og liv foregå på siten til historiens største massedrap?

Gammel 14-04-16, 16:17   #289
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns det er et poeng å utfordre egne grenser, altså. Kanskje spesielt for barn og ungdom som vokser opp på toppen av samfunnet, slik norske barn gjør. Jeg tror det er bra å kjenne på ubehag innimellom.

Nettopp! Er forøvrig enig i det siste du sier også, men jeg synes det likevel er rart når argumentet mot er dette:

Sitat:

men jeg klarer ikke å se for meg at 10.klassinger synes dette er det største i verden og oppleve.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 16:19   #290
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det bare en som har kommet med det argumentet da, ikke alle som ikke syns konsentrasjonsleir er viktig å besøke som femtenåring.

Gammel 14-04-16, 16:20   #291
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er ikke skadelig å gjøre noe du ikke liker.

Hvis man sier dette, så tror jeg ikke du hvor sterkt dette kan virke på enkelte. Det er ikke snakk om "å ikke like".

Som meg. Jeg blir søvnløs i flere uker hvis jeg ser "feil" ting på film/nyhetene, og jeg blir fysisk dårlig. Jeg virkelig kan ikke besøke en konsentrasjonsleir. Og jeg er 40 år. Jeg var enda verre da jeg var 15.

Gammel 14-04-16, 16:32   #292
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stor forskjell på å måtte delta på den årlige turen i jordbæråkeren for mataukets del eller å måtte ta trappevasken eller noe annet man ikke liker og å besøke en konsentrasjonsleir. Det var DET som var temaet her.

Ungene mine gjør ting de ikke liker hver dag fordi de må hjelpe til hjemme med husarbeid, men det er ikke noe mål i seg selv at de skal gjøre noe de ikke liker, bare for å gjøre det. Det må ha en funksjon. Å besøke en konsentrasjonsleir kan være en verdifull opplevelse og en fin måte å lære på for noen, for andre blir det helt feil.

Gammel 14-04-16, 17:15   #293
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nei, tøyser ikke altså. Jeg ser bort ifra diagnoser og spesielle behov. Vanlige 15 åringer mener jeg godt kan eksponeres for konsentrasjonsleire og annet fra krigshandlinger, med god informasjon og læring før og etter tur.

Er 43 og leste i år gjennom Antony Beevor sin bok "Den andre verdenskrig", må innrømme at det var tøff lesing. Det er stor forskjell på hva folk greier å ta inn over seg. Personlig hadde jeg feks aldri valgt å snakke om hva som skjedde i Øst-Preussen under 2.verdenskrig til ungene når vi var i Polen, det blir for voldsomt.

Jeg er enig at man bør gå ut over komforsonen sin, men av og til må man få være innafor også. Grensen vil jo variere fra person til person. Nå etter å ha lest "Den andre verdenskrig" driver jeg å koser meg med Morgan Kane, ungdomslitteratur og tegneserier. Har tenkt å ha meg en pause fra blod, vold og drap en stund.

Gammel 14-04-16, 17:44   #294
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men hva skjer da med det barnet som ikke har foreldre som stiller opp? Foreldre som enten ikke kan eller gidder? Da blir jo barnet straffet. Jeg syns det høres ut som en skikkelig usympatisk løsning.

Veldig ofte har skoler egne ordninger for å hjelpe de aller dårligst stilte hvis man ønsker at alle skal på tur. Om det skjer med 7000 kr turer vet jeg ikke. Men jeg har vært med på å sende elever på turer som skolen har dekket, uten at det var offentlig kjent.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 17:47   #295
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, på mindre summer gjør nok skoler det. På en klassetur til flere tusen, som attpåtil er foreldreinitiert tror jeg ikke det er en gjengs praksis.

Gammel 14-04-16, 18:40   #296
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Veldig ofte har skoler egne ordninger for å hjelpe de aller dårligst stilte hvis man ønsker at alle skal på tur. Om det skjer med 7000 kr turer vet jeg ikke. Men jeg har vært med på å sende elever på turer som skolen har dekket, uten at det var offentlig kjent.

Dette samsvarer med det vi fikk til svar fra skole/kommune da denne debatten gikk vedr. leirskole på barneskolen.

Når det gjelder Polen-tur på ungdomsskolen derimot, var det INGEN foreldre som protesterte på foreldremøtet om klassetur. Flere forslag ble diskutert - og det ble overveldende flertall for Polen med pris i 7000-klassen.

Med dette som bakgrunn klarer jeg ikke se det store problemet med at hvert barn jobber inn dugnadspenger til sin egen faktura. Det som har overrasket meg mest, er hvor mange som ikke deltar i dugnadene fordi de heller vil betale hele beløpet for de håpefulle. I en slik setting hadde det opplevdes urettferdig om de som jobber mye med dugnader skal tjene inn til en fellespott.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-16, 19:00   #297
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer nøyaktig i setningen under som ikke forstås av foreldre rundtomkring i dette landet, som igangsetter idiotiske, innsamlinger i klassene.

Det er også en klar forutsetning at pengene ikke er øremerket en elev, men skal komme hele elevgruppen til gode, og at ingen presses til å gi eller bidra.
( http://www.udir.no/Regelverk/Finn-re...tisprinsippet/ ).

Selvfølgelig protesterer ikke de som kanskje ikke har råd eller mulighet til å være med på noe slik, stigmatiseringen fra omgivelsene er da ille nok som den er.
Jeg synes de som er ressurssterke virkelig bør ta sitt ansvar alvorlig og få avskaffet denne usympatiske og ulovlige praksisen.

Gammel 14-04-16, 19:03   #298
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Du har helt rett, Nextlife. Foreldregruppen må bli enige om før de setter igang en sånn innsamling at de faktisk er villige til å betale for naboens unger. Hvis de ikke er det, så kan de ikke starte dugnadsjobbingen.

Gammel 14-04-16, 19:06   #299
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

På vår skole avregnes dugnadsinnsatsen til den enkelte elev. Man betaler ikke for andres barn. Det arrangeres mange alternative frivillige dugnader som skal gjøre det mulig for alle å finansiere turen over en 2-års periode.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det tror jeg faktisk er en lovstridig praksis.

Regner med at det er forskjell på offentlig og privat skole?

Vår nr.2 går på privat u.skole (som ikke er gratis). Hun går nå i 9.kl, og de skal til Krakow i begynnelsen av 10.kl. Ikke i regi av Hvite busser, men (sikkert) omtrent samme opplegg.

Vi har gjennomført en del dugnad som skissert av Penelope, der vår innsats går inn på hennes konto, og en del dugnad på fellesen -som matsalg i friminutt som rullerer på elevene.

Jeg synes det er greit at dugnaden er delt opp sånn, litt felles og litt hver for seg.

Gammel 14-04-16, 19:07   #300
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg lurer nøyaktig i setningen under som ikke forstås av foreldre rundtomkring i dette landet, som igangsetter idiotiske, innsamlinger i klassene.

Det er også en klar forutsetning at pengene ikke er øremerket en elev, men skal komme hele elevgruppen til gode, og at ingen presses til å gi eller bidra.
( http://www.udir.no/Regelverk/Finn-re...tisprinsippet/ ).

Selvfølgelig protesterer ikke de som kanskje ikke har råd eller mulighet til å være med på noe slik, stigmatiseringen fra omgivelsene er da ille nok som den er.
Jeg synes de som er ressurssterke virkelig bør ta sitt ansvar alvorlig og få avskaffet denne usympatiske og ulovlige praksisen.

Her gikk de over til å kalle det en foreldrearrangert tur i høstferien for å komme seg unna gratisprinsippet. Og det er elever som ikke blir med hvert år, enten grunnet økonomi, at de ikke ønsker å være med eller fordi de bor på asylmottaket og ikke kan reise utenfor Norge. Jeg vet at folk har prøvd å si fra på foreldremøte, men det har vært flertallet som bestemmer.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.