Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Hvor mange må velge det for at du synes det er en interessant problemstilling da? Synes du det er ok med 2 i året, men galt med 259?
Jeg tror heller ikke det er en utbredt problemstilling, men synes det er feil likevel. Og vil virkelig ikke åpne dørene for ytterligere sortering av barn. Det at noe er teknisk mulig, betyr ikke at man skal benytte seg av det.
Jeg synes det er ytterst problematisk uansett antall. Men jeg synes ikke det er greit hvis det er slik at et enkelt tilfelle en gang blir brukt som (vikarierende) argument for å endre lovgivningen og kvinners rett til å bestemme over egen kropp Og så synes jeg det er et veldig viktig prinsipp at vi som samfunn ikke skal bestemme hvem som har godt nok grunn til svangerskapsavbrudd, det må kvinnen selv bestemme - innenfor 12 uker. Samtidig som jeg ser at det er forskjell på svangerskapsavbrudd og reduksjon av antall fostre, så jeg tenker at hvis det er en juridisk mulighet for å skille de to, så kan det være etiske forskjeller også.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|