Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om fleirbarnssvangerskap og abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-16, 17:23   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om fleirbarnssvangerskap og abort

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men det er vel ikke akkurat gjengs? Noen skrullefolk vil det alltid finnes, uansett tid, sted og abortlovgivning.

Jeg tenker at 1) dette er ikke akkurat en utbredt problemstilling og
2) de aller, aller fleste ville ikke gjort en fosterreduksjon i et flerlingesvangerskap og 3) ei heller utbasunert at man hadde gjort det til gud og hvermann etterpå.

Jeg leste akkurat et blogginnlegg fra en svært engasjert mamma som sa at hun ALDRI kunne gjort noe slik.http://www.side2.no/foreldre/tvillin...423194056.html Det kunne ikke jeg heller, men vi kan ikke ha viktig etiske debatter på den måten likevel. Det blir jo helt merkverdig å bruke seg selv som eksempel - selv om dette er lov i hht til jussen, er det jo overhodet ikke snakk om at de som er imot dette, skal utsettes for det.

Hvor mange må velge det for at du synes det er en interessant problemstilling da? Synes du det er ok med 2 i året, men galt med 259?

Jeg tror heller ikke det er en utbredt problemstilling, men synes det er feil likevel. Og vil virkelig ikke åpne dørene for ytterligere sortering av barn. Det at noe er teknisk mulig, betyr ikke at man skal benytte seg av det.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 18:16   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hvor mange må velge det for at du synes det er en interessant problemstilling da? Synes du det er ok med 2 i året, men galt med 259?

Jeg tror heller ikke det er en utbredt problemstilling, men synes det er feil likevel. Og vil virkelig ikke åpne dørene for ytterligere sortering av barn. Det at noe er teknisk mulig, betyr ikke at man skal benytte seg av det.

Jeg synes det er ytterst problematisk uansett antall. Men jeg synes ikke det er greit hvis det er slik at et enkelt tilfelle en gang blir brukt som (vikarierende) argument for å endre lovgivningen og kvinners rett til å bestemme over egen kropp Og så synes jeg det er et veldig viktig prinsipp at vi som samfunn ikke skal bestemme hvem som har godt nok grunn til svangerskapsavbrudd, det må kvinnen selv bestemme - innenfor 12 uker. Samtidig som jeg ser at det er forskjell på svangerskapsavbrudd og reduksjon av antall fostre, så jeg tenker at hvis det er en juridisk mulighet for å skille de to, så kan det være etiske forskjeller også.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-16, 18:22   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Uansett? Noen jeg kjenner hadde tvillinger med tvillingtransfusjonsyndrom, der den ene tvillingen gjorde det slik at begge kom til å dø. De ble sendt til utlandet for å fjerne den ene, for å redde den andre. Et utrolig vanskelig valg å ta selvsagt.

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Også når det kan risikere begge barnas helse? Som ved TTTS, feks. Eller for å ta meg selv som eksempel, med tre risikosvangerskap og et som endte i livstruende HELLP i uke 24. Skulle jeg vært gravid igjen (noe jeg ikke skal) ville et tvillingsvangerskap medført en betydelig større risiko for både HELLP, svangerskapsforgiftning og ekstremprematur fødsel. Da ville det, i mitt hode, være riktig å redusere antall fostre for å gi best mulig forutsetninger for at gjenværende foster skulle få et sunnest mulig svangerskap, og for mors helse.

Svangerskapsavbrudd for mors helse blir jo en annen diskusjon. Svangerskapsavbrudd ved foster som ikke er levedyktig utenom mors liv blir også en annen didkusjon.

Jeg har vært gravid med tvillinger med TTS, men jeg tror ikke det er personlige historier som skal være styrende i en slik diskusjon.

(Jeg fryser fingrene av meg ved Kyvannet, så derfor er diskusjonsstilen litt kort. )

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.