Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-15, 19:45   #101
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Re: Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Altså, må dobbeltsjekke her, for jeg har satt hull i min oppskrift der det står hvor mye mel det skal være.

250 gram hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
Blandes

150 gram smør, mykt, smuldres i. Jeg bruker ekte Tine smør.
100 gram sukker, tilsett

Lag små, runde kaker, trykk ned med en gaffel
Pensle med egg og strø over perlesukker og hakkede mandler
Stekes i ovn på 175 grader 10-12 minutter (12-14).

Denne er omtrent lik som Tine sin oppskrift ser jeg.

Da er disse i boks! Takk for oppskrift!

Gammel 04-12-15, 20:03   #102
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva har dere planer om å bake/lage til jul?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg skal lage Rocky road i dag. Det sto ikke på lista, det er så fort gjort at det egentlig ikke er noe laging involvert .

Hvordan lager du?

Gammel 04-12-15, 20:04   #103
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal bake litt i helgen, pepperkaker på søndag siden de får noen pepperkakeformer i kalenderen da. Hva det blir i morgen er jeg usikker på. Serinakaker eller krumkaker tenker jeg. Har også lyst å bake rundstykker, får se om jeg rekker.

Gammel 04-12-15, 21:54   #104
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvordan lager du?

Det er en slags pervertert konfekt

300-400 gram kokesjokolade
En pose dumle
En pose pistasjnøtter (jeg bruker salte)
En stor neve cashewnøtter uten salt
En stor neve peanøtter med salt
En liten neve-ish med mini marshmallows

*Jeg har i ganske mye nøtter fordi jeg synes det er godt, men massen blir vanskeligere å smøre utover og man må kanskje ha ekstra sjokolade oppi for å få det sammen.

Hakker noen av nøttene lett, blander alt i en bolle og rører det sammen i vannbad.
Når sjokoladen er smeltet og alle ingrediensene er godt rørt sammen, heller du hele den seige massen over på et bakepapir (jeg bruker å legge bakepapiret på en langpanne for enkelhets skyld) og smører massen utover til den er ca 5-10 mm. tykk. Avkjøl i kjøleskap, del opp i passe biter med en skarp kniv og server.

Det går jo an å droppe marshmallows og heller ha i tørket frukt om man ønsker litt mindre klin, men jeg synes sammensetningen med salt, søtt, karamell, skum og sjokolade er supergodt. Litt sånn snickersaktic, bare bedre .

Gammel 05-12-15, 09:08   #105
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Det er en slags pervertert konfekt

300-400 gram kokesjokolade
En pose dumle
En pose pistasjnøtter (jeg bruker salte)
En stor neve cashewnøtter uten salt
En stor neve peanøtter med salt
En liten neve-ish med mini marshmallows

*Jeg har i ganske mye nøtter fordi jeg synes det er godt, men massen blir vanskeligere å smøre utover og man må kanskje ha ekstra sjokolade oppi for å få det sammen.

Hakker noen av nøttene lett, blander alt i en bolle og rører det sammen i vannbad.
Når sjokoladen er smeltet og alle ingrediensene er godt rørt sammen, heller du hele den seige massen over på et bakepapir (jeg bruker å legge bakepapiret på en langpanne for enkelhets skyld) og smører massen utover til den er ca 5-10 mm. tykk. Avkjøl i kjøleskap, del opp i passe biter med en skarp kniv og server.

Det går jo an å droppe marshmallows og heller ha i tørket frukt om man ønsker litt mindre klin, men jeg synes sammensetningen med salt, søtt, karamell, skum og sjokolade er supergodt. Litt sånn snickersaktic, bare bedre .

Nam nam! Tror jeg dropper nøtter i, men har i peanøtter og det andre. Har minimarsmallows i ulike farger, tenker det kan bli bra.

Gammel 05-12-15, 16:15   #106
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker godt marshmallows, men jeg synes faktisk rocky road er bedre uten. Dumle og peanøtter og sjokolade, derimot!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-15, 16:20   #107
millact

Standard

Serinakaker bakt, fort gjort, men det ble ikke så mange. Så må nok lage en porsjon til en dag.

Gammel 05-12-15, 17:26   #108
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg liker godt marshmallows, men jeg synes faktisk rocky road er bedre uten. Dumle og peanøtter og sjokolade, derimot!

Mens jeg ikke er noe begeistret for marshmellows, men synes rocky road er best med

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-15, 20:14   #109
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jeg iallefall fått begynt. Har laget delfiakake og cookies i dag. Cookiesene fikk masse rart oppi seg, jeg hadde en pose med pecannøtter, pistasj og tranebær oppi. I tillegg hakket jeg hasselnøtter, lys kokesjokolade og mørk kokesjokolade. Har ikke smakt dem selv, men de fikk godkjent stempel fra resten av familien. Lurer på om jeg skal få laget sara bernhard i langpanne og serinakaker i morge, da har jeg jo fått gjort mye.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-15, 20:25   #110
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har laget vårruller i dag, så nå har vi 86 stk i fryseren. Jeg tror jeg kommer til å få lyst på dem etter nyttår.

Gammel 05-12-15, 20:48   #111
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har faktisk bakt fruktbrød med nøtter i dag som jeg skal ha til blåmuggost og portvin i jula. Det er jul for meg.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-15, 20:55   #112
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentungen i huset fikk kakestempel til bursdagen. Forslag til hvilke kaker de egner seg til? Cookies med biter i er ikke noe jeg ser for meg blir vellykket.

Gammel 05-12-15, 20:57   #113
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jentungen i huset fikk kakestempel til bursdagen. Forslag til hvilke kaker de egner seg til? Cookies med biter i er ikke noe jeg ser for meg blir vellykket.

Det er vel typisk sånn som fungerer på sukkerkjeks. Kanskje også på havrekjeks?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-15, 21:45   #114
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det er vel typisk sånn som fungerer på sukkerkjeks. Kanskje også på havrekjeks?

Ja, tenkte litt på det. Men hadde egentlig ikke tenkt å lage det til jul.

Gammel 05-12-15, 21:46   #115
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan bruke stempel på pepperkaker.

Gammel 05-12-15, 21:47   #116
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du kan bruke stempel på pepperkaker.

Å nei! Vi laget jo et tonn pepperkaker i går!

Gammel 05-12-15, 21:49   #117
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Å nei! Vi laget jo et tonn pepperkaker i går!

Da beklager jeg at jeg nevnte det.

Gammel 05-12-15, 22:07   #118
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Da beklager jeg at jeg nevnte det.

Jaja, det er jo enda tidlig i desember. Og elg med stempel på ville vel kanskje også vært litt snodig.

Gammel 06-12-15, 00:04   #119
millact

Standard

Bakte serinakaker i dag, men det ble kun to brett, så jeg må nok lage flere. Det er heldigvis fort gjort. I morgen blir det pepperkaker.

Gammel 06-12-15, 18:20   #120
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg endte opp med å bake desse, for der hadde eg alt i hus: http://tusen-ting.blogspot.no/2010/1...p-cookies.html

Og så genialt med isskei-konseptet! Veldig gode!

Disse har jeg bakt i dag, og fy fasan de var gode. Godt det ble maaaange (har fylt to store kakebokser og fortsatt var det flere som ikke fikk plass).

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.